Bezwzględna większość głosów

Jaka jest bezwzględna większość głosów ustawowego składu rady liczącej 21 radnych? Czym taka większość różni się od bezwzględnej większości i zwykłej większości. Czy należy to uregulować w statucie gminy?

articleImage: Bezwzględna większość głosów fot. Thinkstock

Bezwzględna większość ustawowego składu rady liczącej 21 radnych to 11 głosów. Bezwzględna większość ustawowego składu rady gminy oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu rady, a zarazem tej połowie najbliższą. Kwestia ta była już wielokrotnie wyjaśniana w orzecznictwie, tytułem przykładu: uchwała Trybunału Konstytucyjnego z 20.09.1995 r., W 18/94, OTK 1995/1/17, wyrok NSA OZ Lublin z 12.07.2002 r., I SA/Lu 525/02, Fin.Kom. 2003/2/60, wyrok NSA z 24.09.2002 r., III SA 1655/02, ONSA 2004/2/48.

Kontrowersje w sprawie liczenia bezwzględnej większości od nieparzystej liczby wynikają z błędnego założenia, że bezwzględna większość to połowa głosów plus jeden. W przypadku liczby nieparzystej połowa jest nie jest liczbą całkowitą. Niektórzy dodają do niej jeden i ten wynik zaokrąglają do liczby całkowitej w górę. Jest to nieprawidłowe, bezwzględna większość to po prostu więcej niż połowa. W przypadku liczby parzystej jest to połowa plus jeden, w przypadku liczby nieparzystej to połowa plus pół.

Bezwzględna większość ustawowego składu rady jest zawsze liczona od ustawowego składu danej rady, niezależnie od tego, ilu radnych bierze udział w głosowaniu, a nawet niezależnie od tego ilu radnych sprawuje mandat (mogą być mandaty chwilowo nieobsadzone). Taka większość jest dla danej rady zawsze taka sama. Dla podjęcia uchwały wymagane jest, aby głosów „za” było więcej niż połowa ustawowego składu danej rady. Bezwzględną większością ustawowego składu rady głosuje się np. absolutorium dla wójta (art. 28a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym) i wprowadza zmiany w porządku obrad sesji (art. 20 ust. 1a ustawy o samorządzie gminnym).

Bezwzględną większość głosów liczy się tak samo, tyle że pod uwagę bierze się jedynie radnych biorących udział w głosowaniu. Do podjęcia uchwały, dla której wymagana jest bezwzględna większość głosów, „za” musi zagłosować więcej niż połowa biorących udział w głosowaniu. Inaczej mówiąc głosów „za” musi być więcej niż głosów „przeciw” i „wstrzymujących się” razem wziętych. Bezwzględna większością głosów wybiera się i odwołuje przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady (art. 19 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Natomiast zwykła większość głosów to przewaga głosów „za” nad głosami „przeciw”, głosy „wstrzymujących się” pomija się przy liczeniu. W skrajnych przypadkach uchwała może być podjęta jednym głosem „za”, jeżeli wszyscy pozostali głosujący się wstrzymali, a nikt nie głosował przeciw.

Nie ma konieczności ujmowania w statucie gminy zasad liczenia większości głosów, gdyż t reguły wynikają z logiki i przyjętych powszechnie zasad liczenia głosów. Nie będzie jednak uchybieniem, jeśli dla jasności te zasady zostaną umieszczone w statucie, z tym zastrzeżeniem, że nie mogą modyfikować powyżej opisanych zasad.
 


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)

 

Zobacz wszystkie materiały pochodzące z:
Skomentowano 0 razy

Bezwzględna większość głosów

Zapisz się na bezpłatny Newsletter Samorządowy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

Inne artykuły o zbliżonej tematyce

Nie znaleziono żadnych artykułów.

Wyświetlanie listy artykułów

Warto przeczytać

  • MEN: Karta Nauczyciela zła, ale na razie zmian nie będzie

    Obrazek do artykułu: MEN: Karta Nauczyciela zła, ale na razie zmian nie będzie

    Nauczyciele powinni mieć odrębną regulację dotyczącą stosunków pracy, ale Karta Nauczyciela nie jest najlepszym rozwiązaniem w tej dziedzinie – powiedziała wiceminister edukacji Joanna Berdzik. Ale od razu dodała, że w najbliższym czasie Karta nie będzie zmieniana. Więcej

  • Szkoły nie muszą prosić o zgodę przy wyrównywaniu dotacji na podręcznik

    Obrazek do artykułu: Szkoły nie muszą prosić o zgodę przy wyrównywaniu dotacji na podręcznik

    Aby prawidłowo rozliczyć dotację na rządowy podręcznik, szkoła musi dołożyć część pieniędzy ze środków własnych. Nie musi prosić o zgodę organu prowadzącego - mówił Marcin Litwinowicz naczelnik wydziału z biura edukacji miasta st. Warszawy podczas XVI Krajowej Konferencji Dyrektorów Szkół. Więcej

  • Bieńkowska apeluje o współpracę samorządów miast

    Obrazek do artykułu: Bieńkowska apeluje o współpracę samorządów miast

    Unijna komisarz Elżbieta Bieńkowska zaapelowała w piątek w Sosnowcu do samorządowców o wzmocnienie współpracy miast woj. śląskiego, szczególnie dużych ośrodków Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. Wskazała, że to dobra droga do wykorzystania unijnych środków. Więcej

Aktualności - Samorząd

Tego samego autora