Strona główna » Wiedza » Sprawy samorządowe » Co można załatwić on-line w urzędzie

Co można załatwić on-line w urzędzie

13.03.18

Polscy obywatele mają dostęp do informacji i usług świadczonych drogą elektroniczną. Obecnie mogą korzystać z 581 e-usług, a ten katalog wciąż się powiększa. Dzięki nim można sprawdzić, jak zrealizować sprawy urzędowe oraz załatwić wiele z nich bez wychodzenia z domu.

articleImage: Co można załatwić on-line w urzędzie fot. Thinkstock

E-usługi są bezpłatną możliwością załatwienia sprawy czy sprawdzenia ważnych informacji on-line. Katalog wszystkich dostępnych e-usług jest zamieszczony na stronie https://obywatel.gov.pl. Można tam dowiedzieć się m.in. jak uzyskać dowód osobisty lub paszport oraz czy dokumenty są już gotowe do odbioru.

Dostępne e-usługi

Całe zestawienie powstało, by ułatwić życie obywatelom, którzy chcą korzystać z elektronicznych udogodnień i załatwiać różne sprawy bez konieczności wychodzenia z domu. Przy poszczególnych usługach umieszczone zostały linki do portali, na których zostały udostępnione.
Najważniejsze z nich i przydatne każdemu to wniosek o wydanie dowodu osobistego, zgłoszenie utraty dokumentu, wniosek o świadczenie 500+, wniosek o odpis aktu stanu cywilnego z ePłatnością, pismo ogólne, meldunek na pobyt stały i czasowy, Profil Zaufany przez bankowość elektroniczną. Są wśród nich także takie usługi jak mTożsamość w ramach aplikacji mObywatel, usługa historii wymiany danych w aplikacji mObywatel, pilotażowa usługa mDowód Osobisty w administracji publicznej czy Mój Pojazd.

Załóż profil zaufany eGo


W celu załatwienia spraw urzędowych on-line trzeba założyć sobie profil zaufany (eGo). To bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można potwierdzać swoją tożsamość w internecie, służące jako elektroniczny podpis. Za jego pomocą można łatwo, szybko i bezpiecznie wysyłać oraz sprawdzać dokumenty w różnych serwisach urzędowych. Instrukcja założenia profilu zaufanego TUTAJ.

Dla każdego

Informacje, co trzeba załatwić przed wyjazdem: EKUZ, paszport, paszport dla dziecka, zgłoszenie wyjazdu i powrotu. Sprawdzone informacje i wskazówki można uzyskać w dziale „Wyjazd za granicę”.

Osoby chcące zawrzeć związek małżeński, uzyskać wniosek o odpis aktu małżeństwa, zmienić nazwisko po rozwodzie – uzyskają sprawdzone informacje i wskazówki na odpowiedniej podstronie na https://obywatel.gov.pl/

Informacje i wskazówki związane z narodzeniem dzieci, przedszkolem, szkołą czy dofinansowaniem do podręczników każdy znajdzie w działach dotyczących dzieci i edukacji.

Sprawy dotyczące zgonów, ich zgłoszeń i zasiłków pogrzebowych opisane są w odpowiednim dziale. Osoby potrzebujące zaświadczeń i odpisów uzyskają pomoc i wskazówki na właściwej podstronie.
Każdy znajdzie też informacje dotyczące m.in. nieruchomości, meldunków, podatków i bezpieczeństwa. W dziale „Praca i biznes” można dowiedzieć się, jak założyć i prowadzić działalność gospodarczą, czy zyskać zasiłek.

Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz Piotr Przybysz

Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz


Dla kierowców

Dane gromadzone w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK 2.0) są już dostępne nie tylko dla urzędników, ale też dla obywateli. Przydatna, szczególnie dla kierowców, może być usługa „Mój Pojazd”. Umożliwia ona sprawdzenie informacji o posiadanych pojazdach, które gromadzone są w Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Po zalogowaniu się do usługi za pomocą swojego Profilu Zaufanego, zobaczyć można m.in. dane o pojeździe, takie jak marka, typ, nr vin, data pierwszej rejestracji, termin badania technicznego, dane techniczne pojazdu, w tym: pojemność i moc silnika, liczba miejsc, dopuszczalna masa całkowita, rozstaw osi. Więcej informacji 

Dla pacjentów

Zintegrowany Informator Pacjenta to ogólnopolski serwis dla pacjentów, który udostępnia dane gromadzone przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Umożliwi poznanie historii swoich wizyt u lekarza lub informacji o kosztach leczenia czy wysokości odprowadzonych składek.

Więcej informacji TUTAJ

Dla przedsiębiorców

Prowadzący firmę czy jednoosobową działalność gospodarczą, płatnicy VAT mają obowiązek wysyłać Jednolity Plik Kontrolny (JPK_VAT) z podpisem elektronicznym. Na stronie https://obywatel.gov.pl/podatki/podpisz-jpk_vat-profilem-zaufanym mogą sprawdzić, jak podpisać JPK_VAT bezpłatnym profilem zaufanym (eGo) i od razu podpisać JPK.

Dla rolników

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz instytucje mu podległe udostępniły możliwość składania on-line eWniosku do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Usługa ta umożliwia przesyłanie przez Internet wniosków o płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz płatności obszarowych PROW. Generuje również powiadomienia dla użytkowników m.in. w przypadku wykrycia konfliktów w tzw. kontroli krzyżowej.
Rolnicy, zarówno ubezpieczeni, jak i płatnicy składek w KRUS, mają również możliwość elektronicznego założenia konta w Portalu dla Rolników eKRUS https://www.ekrus.gov.pl/p4b-web/index.html

W telefonie można mieć swoje dokumenty

mDokumenty to usługa cyfrowa na urządzenia mobilne, stanowiąca uzupełnienie zwykłych dokumentów. Według Ministerstwa Cyfryzacji jest znaczącym ułatwieniem dla obywateli w różnych życiowych sytuacjach. Dostęp do mDokumentów można uzyskać dzięki bezpłatnej aplikacji mObywatel dostępnej na urządzenia z systemami operacyjnymi Android i iOS.

Aktualnie mDokumenty umożliwiają wymianę oraz weryfikację tożsamości miedzy obywatelami, np. przy zawieraniu umów cywilnoprawnych - m.in. podczas wynajmu nieruchomości, kolizji drogowych i w wielu innych sytuacjach. Dodatkowo możliwe jest okazanie danych na ekranie telefonu w sklepach i punktach usługowych, które honorują ten sposób okazywania tożsamości.

Do końca marca br. resort cyfryzacji planuje udostępnić wersję aplikacji uwzględniającą wnioski z pilotażu aplikacji mObywatel. Następnie – w porozumieniu z innymi resortami i zainteresowanymi samorządami - będzie sukcesywnie udostępniać kolejne mDokumenty w aplikacji mObywatel, takie jak: mLegitymacjęSzkolną, mLegitymacjęStudencką, mKartęDużejRodziny lub mKartęMiejską.

Najpopularniejsze e-usługi

Najchętniej obywatele korzystają z usługi „Sprawdź, czy twój dowód osobisty jest gotowy”. Przez internet można także sprawdzić, czy jest już nasz paszport. Popularnością cieszą się też informacje o tym, jak uzyskać dowód osobisty, czy jakie powinny być zdjęcia do dowodu i paszportu.

Cały czas do listy usług dołączają kolejne

Jak informuje resort cyfryzacji, w przygotowaniu są kolejne usługi. Zgodnie z planami do końca 2018 r. pojawi się ich ponad 30. Intencją jest, by Polacy jak najwięcej spraw mogli załatwiać elektronicznie, co daje wygodę i oszczędność czasu.

Pełna lista publicznych e-usług jest dostępna na stronie https://obywatel.gov.pl/.  


Więcej tekstów poradniczych TUTAJ


Dzień Edukacji Prawnej 15 marca 2018 roku

Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

Zapisz się na newsletter

Newsletter wyborczy

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE