Coraz większa odpowiedzialność pracownika samorządowego

Współczesna administracja publiczna, w tym administracja samorządowa realizuje coraz więcej zadań z zakresu zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym, co zwiększa zakres jej odpowiedzialności oraz zakres oczekiwań wobec postaw etycznych urzędników.

articleImage: Coraz większa odpowiedzialność pracownika samorządowego fot. Thinkstock

Odpowiedzialność pracownika samorządowego można sklasyfikować jako odpowiedzialność karną za przestępstwa korupcyjne i przeciwko jednostce samorządu terytorialnego, odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych oraz odpowiedzialność pracowniczą

Wielowymiarowy charakter odpowiedzialności w administracji publicznej

Jak trafnie zauważa A. Pawłowska, pojęcie i zjawisko odpowiedzialności w administracji publicznej ma charakter wielowymiarowy, obejmuje odpowiedzialność w sensie prawnym, odpowiedzialność rozumianą jako reagowanie na potrzeby społeczne oraz odpowiedzialność jako relację, w której jeden podmiot (osoba, organizacja) jest pociągany do odpowiedzialności za wykonawstwo usług przez inny podmiot tej relacji. W praktyce te trzy poziomy odpowiedzialności się przenikają.

B.S. Romzek wyróżnia cztery typy odpowiedzialności: hierarchiczną, prawną zawodową i polityczną, stosuje przy tym dwa kryteria: zakres autonomii odpowiedzialnego podmiotu oraz źródło oczekiwań i/lub nadzoru. Odpowiedzialność hierarchiczna ma charakter urzędowy i oznacza, iż urzędnicy odpowiadają za realizację powierzonych im zadań, zazwyczaj wobec swoich przełożonych, bez widocznego odniesienia do celów instytucji. Odpowiedzialność wobec obywateli, klientów ma w tym wypadku charakter marginalny lub w ogóle nie występuje.

Kryterium odpowiedzialności prawnej stanowi stopień, w jakim administracja realizuje wyrażone w aktach normatywnych oczekiwania dotyczące norm określających kierunki polityki państwa.

Odpowiedzialność zawodowa dotyczy sposobu wykonywania zawodu i ponoszona jest wobec innych urzędników. McGarvey wskazuje na jej nieskuteczność wynikającą z solidarności zawodowej i tolerowania zachowań niezgodnych z normami profesji.

Odpowiedzialność zawodowa wyznacza niezbędny obszar kompetencji. B. Kudrycka zalicza administratorów do grona profesjonalistów [4]. Przemawiają za tym wymogi wiedzy i wykształcenia, ale też społeczna doniosłość świadczonych usług, sfera autonomii związana z wykonywaniem władztwa administracyjnego, kontakt z wartościami, uprawnienia do ingerowania w sferę praw i wolności jednostki, zarobkowy charakter działalności [2].

Odpowiedzialność polityczną administracja ponosi wobec różnych uczestników życia publicznego, w tym obywateli, organizacji, osób piastujących urzędy publiczne obsadzane w wyborach. Jest to odpowiedzialność jednego z aktorów sceny publicznej wobec innych aktorów. McGarvey wyróżnia kilka perspektyw odpowiedzialności: tradycyjną, zawodową, demokratyczną oraz menedżerską. Została on zaadaptowana wraz z nowym zarządzaniem publicznym i oznacza bezpośrednią odpowiedzialność urzędnika wobec konsumentów usług publicznych za ich wykonawstwo. Ta perspektywa zdominowała percepcję odpowiedzialności administracji, obniżając znaczenie odpowiedzialności tradycyjnej, demokratycznej i zawodowej [5].

Przejdź do strony artykułu: « »
Izabela Seredocha 11.04.12
Zobacz wszystkie materiały pochodzące z:
Skomentowano 0 razy
Zapisz się na bezpłatny Newsletter Samorządowy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

Inne artykuły o zbliżonej tematyce

Nie znaleziono żadnych artykułów.

Warto przeczytać

  • Władze woj. łódzkiego zadowolone z sukcesów PGE Skry

    Obrazek do artykułu: Władze woj. łódzkiego zadowolone z sukcesów PGE Skry

    Awans siatkarzy PGE Skry Bełchatów do finału ligowych rozgrywek bardzo ucieszył samorządowe władze woj. łódzkiego, które sukcesy zespołu wykorzystują do promocji regionu. Więcej »

  • Terminy załatwiania spraw w administracyjnym postępowaniu ogólnym

    Obrazek do artykułu: Terminy załatwiania spraw w administracyjnym postępowaniu ogólnym

    Jedną z zasad ogólnych postępowania administracyjnego jest zasada szybkości wyrażona w art. 12 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Znajduje ona rozwinięcie m.in. w przepisach rozdziału 7 Kodeksu postępowania administracyjnego regulującego terminowość załatwiania spraw. Więcej »

  • Demokracja partycypacyjna w samorządzie lokalnym

    Obrazek do artykułu: Demokracja partycypacyjna w samorządzie lokalnym

    Współczesne demokracje przewidują instrumenty gwarantujące prawną kontrolę funkcjonowania organów władzy publicznej. Jednak wciąż w nich brakuje odpowiednich instytucji zapewniających skuteczną współpracę obywateli i władzy lokalnej, a przez to stanowiących społeczną kontrolę działań organów samorządowych – twierdzi Agnieszka Konopeleko, autorka artykułu opublikowanego w grudniowym numerze... Więcej »

Pity 2013

Aktualności - Samorząd

Tego samego autora