Czym jest dialog techniczny ?

Instytucja dialogu technicznego została wprowadzona przez ustawodawcę polskiego na skutek nowelizacji ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych[1] (zwana dalej ustawą Pzp) wprowadzonej ustawą z dnia 12 października 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane i usługi[2], której przepisy obowiązują od dnia 20 lutego 2013 r. Polski ustawodawca dostrzegł, iż instrumenty, które umożliwiają wsparcie zamawiającego poprzez wykorzystanie doradztwa rynku wykonawców mogą umożliwić uzyskanie rozwiązań technologicznie najkorzystniejszych.


W prawie unijnym uregulowania odnośnie dialogu technicznego znajdują się w dyrektywie 2004/18/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi zwanej również dyrektywą klasyczną[3], oraz w dyrektywie 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. koordynującą procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych zwanej również dyrektywą sektorową[4].

Obie wyżej wskazane regulacje przyznają możliwość posłużenia się instytucją dialogu technicznego z podmiotami zewnętrznymi w celu uzyskania doradztwa w obszarze specyficznych i szczegółowych kwestii, z zastrzeżeniem jednak, iż doradztwo to nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji.


Zgodnie z motywem 8 preambuły dyrektywy klasycznej oraz zgodnie z motywem 15 preambuły do dyrektywy sektorowej wskazano, iż: „Przed rozpoczęciem procedury udzielania zamówienia instytucje zamawiające mogą, przy wykorzystaniu dialogu technicznego, poszukiwać lub korzystać z doradztwa które może znaleźć zastosowanie w trakcie przygotowywania specyfikacji, pod warunkiem jednak, że takie doradztwo nie spowoduje ograniczenia konkurencji".

Na skutek wdrożenia omawianej instytucji do prawa zamówień publicznych zostały dodane nowe regulacje uszczegółowione w art. 3la - 31c ustawy Pzp. Zgodnie z którymi Zamawiający przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, może przeprowadzić dialog techniczny, zwracając się o doradztwo lub udzielenie informacji w zakresie niezbędnym do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia, specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub określenia warunków umowy. Dialog techniczny prowadzi się w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie potencjalnych wykonawców i oferowanych przez nich rozwiązań. Zamawiający zamieszcza informację o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego oraz o jego przedmiocie na swojej stronie internetowej. Zamawiający umieszcza informację o zastosowaniu dialogu technicznego w ogłoszeniu o zamówieniu, którego dotyczył dialog.
 

W uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizacyjnej w wersji przekazanej do sejmu wskazano, że „projektowana regulacja wiąże się z korzyściami dla zamawiających w zakresie udzielania innowacyjnych zamówień oraz z celowym, racjonalnym i oszczędnym wydatkowaniem środków. Projektowany przepis umożliwi zamawiającym zapoznanie się z najlepszymi, najkorzystniejszymi i najnowszymi rozwiązaniami oraz osiągnięciami technicznymi, technologicznymi i organizacyjnymi w dziedzinie lub na rynku właściwym dla przedmiotu zamówienia planowanego do udzielenia, a także skonfrontowanie potrzeb z możliwościami ich realizacji przez podlegający ciągłym zmianom rynek określonych usług, dostaw lub robót budowlanych..."[5].


Jednocześnie w uzasadnieniu do projektu nowelizacji ustawy Pzp podkreśla się, że przy zastosowaniu dialogu technicznego musi być zachowana zasada uczciwej konkurencji, a wszyscy potencjalni wykonawcy oraz oferowane przez nich rozwiązania w toku dialogu technicznego powinni być traktowani jednakowo. Przestrzeganie zasady uczciwej konkurencji ma być zagwarantowane m.in. poprzez obowiązek, zgodnie z którym zamawiający byłby obowiązany do zamieszczenia na swojej stronie internetowej informacji o wszczęciu dialogu technicznego, o przedmiocie dialogu technicznego, oraz do zamieszczenia informacji o zastosowaniu dialogu technicznego w ogłoszeniu o zamówieniu, którego dialog dotyczył. Natomiast dokumentacja z przebiegu dialogu technicznego, w szczególności informacja o podmiotach, które uczestniczyły w dialogu technicznym, oraz o wpływie dialogu technicznego na opis przedmiotu zamówienia, specyfikację istotnych warunków zamówienia lub warunki umowy będzie stanowiła element protokołu postępowania o udzielenie zamówienia.

Czytaj też: Dialog techniczny: informacje od wykonawców bez ryzyka wykluczenia z postępowania


Przypisy:
[1] Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.
[2] Dz. U. poz. 1271.
[3] Dz. Urz. UE L 134 z 30.04.2004, s. 114.
[4] Dz. Urz. UE L 134 z 30.04.2004, s. 1.
5 Druk Sejmowy nr 455 z dnia 31 maja 2012 r. - Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych, oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi z projektami aktów wykonawczych. Uzasadnienie, ss.38-39.