Czy powinnam stosować konto 300 w przypadku gdy zakład zajmuje się przede wszystkim zapłatą refakturowanych (przez zarządców zasobu komunalnego) kosztów utrzymania lokali gminnych?

Nie jesteśmy zakładem produkcyjnym, tylko jednostką budżetową

Odpowiedź

Jednostka budżetowa konto 300 Rozliczenie zakupu może wykorzystywać wyłącznie do wykazania stanu dostaw w drodze i dostaw niefakturowanych na koniec okresu sprawozdawczego.

Uzasadnienie

Zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128, poz. 861) konto 300 Rozliczenie zakupu służy do ewidencji rozliczenia zakupu materiałów, towarów (artykułów spożywczych), robót i usług, a w szczególności do ustalenia wartości materiałów, towarów w drodze oraz wartości dostaw niefakturowanych.

Na stronie Wn tego konta ewidencjonuje się:
1) faktury dostawców krajowych i zagranicznych łącznie z naliczonym podatkiem od towarów i usług;
2) podatek VAT, podatek akcyzowy, cło pobierane przy imporcie.
Natomiast na stronie Ma ujmuje się:
1) wartość przyjętych dostaw i usług;
2) naliczony podatek VAT do rozliczenia z urzędem skarbowym bezpośrednio lub po spełnieniu określonych warunków;
3) naliczony podatek VAT niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu od podatku należnego dotyczący składników majątku obrotowego zwiększający ich wartość lub obciążający właściwe koszty albo rozliczenia międzyokresowe kosztów czynne;
4) naliczony podatek VAT niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu od podatku należnego dotyczący środków trwałych, inwestycji rozpoczętych oraz wartości niematerialnych i prawnych zwiększający ich wartość.

Za pośrednictwem tego konta można rozliczać także:
1) odchylenia od cen ewidencyjnych, od rzeczywistych cen zakupu lub nabycia;
2) koszty zakupu zawarte w fakturach dostawców;
3) opłaty manipulacyjne pobierane przez urząd celny przy imporcie;
4) niedobory, szkody i nadwyżki w transporcie;
5) reklamacje (sprostowania) dotyczące faktur dostawców.

Konto 300 Rozliczenie zakupu może wykazywać dwa salda, a mianowicie:
- saldo Wn, które oznacza stan dostaw w drodze (materiały i towary w drodze);
- saldo Ma, które oznacza stan dostaw lub usług niefakturowanych.

Jednostki budżetowe zobowiązane są do prowadzenia rachunkowości zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) - dalej u.o.r. - i ustawy o finansach publicznych , z uwzględnieniem zasad szczególnych określonych ww. rozporządzeniu.

Prawo bilansowe definiuje okres sprawozdawczy jako okres, za który sporządza się sprawozdanie finansowe w trybie przewidzianym ustawą lub inne sprawozdania sporządzone na podstawie ksiąg rachunkowych (art. 3 ust. 1 pkt 8 u.o.r. ).

Na mocy art. 6 u.o.r. w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Dla zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zaliczane będą koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres sprawozdawczy koszty, które jeszcze nie zostały poniesione.

Zgodnie z art. 4 ust. 4. u.o.r. jednostka może w ramach przyjętych zasad (polityki) rachunkowości stosować uproszczenia, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego.
Wobec powyższego jednostka budżetowa zobowiązana jest do stosowania konto 300 Rozliczenie zakupu jedynie do wykazania stanu dostaw w drodze i dostaw niefakturowanych na koniec okresu sprawozdawczego. Oznacza to, że nie ma obowiązku ewidencjonowania na koncie 300 wszystkich otrzymywanych faktur. Wprowadzone uproszczenie ewidencji na koncie 300 powinno być zapisane w zasadach (polityce) rachunkowości jednostki.

Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego Księgowego Administracja

Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128, poz. 861)
Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)