WK: Jak lubuskie buduje swoją markę?


Elżbieta Polak: Założeniem strategii marki lubuskiej jest stworzenie spójnego wizerunku województwa lubuskiego jako regionu, w którym war to inwestować, w którym dobrze się mieszka i który warto odwiedzić. To ma się przyczynić m.in. do rozwoju biznesu i przedsiębiorczości w regionie.

Zadaniem marki lubuskiej jest również wzmocnienie poczucia własnej wartości mieszkańców województwa i przekonanie, że Lubuskie jest ich miejscem na ziemi. Stąd hasło „Lubuskie warte zachodu”. Ponadto lubuska marka już teraz jest rozpoznawalną poza województwem wizytówką regionu i ułatwia zlokalizowanie Ziemi Lubuskiej, sugerując, że chodzi o region znajdujący się w zachodniej Polsce.


WK: Atuty województwa lubuskiego?

EP: Jednym z kluczowych jest korzystne położenie komunikacyjne, przy granicy zachodniej, na skrzyżowaniu międzynarodowych szlaków północ-południe i wschód-zachód. Lubuskie jest liderem, jeśli chodzi o postęp w likwidacji wykluczenia cyfrowego, realizując projekt „Szerokopasmowe lubuskie”. Inwestycja obejmuje obszar 326 miejscowości, na którym łącznie zostanie wybudowanych1449 km sieci szerokopasmowej. Natomiast zadaniem projektu „Lubuski e-Urząd” jest zapewnienie mieszkańcom województwa możliwości korzystania z usług publicznych drogą elektroniczną dzięki budowie regionalnego środowiska e-administracji.

Zakończenie projektu nastąpi z końcem września tego roku. Dobra infrastruktura komunikacyjna i telekomunikacyjna oraz dobrze funkcjonujące specjalne strefy ekonomiczne, a także rozwijające się parki naukowo-technologiczne, to potencjał, który chcemy wykorzystać w budowaniu konkurencyjnej gospodarki regionalnej. Ważnym atutem województwa są złoża naturalne, węgiel brunatny, ropa naftowa, gaz ziemny i łupkowy, miedź i srebro. Nie możemy zapominać o ogromnym kapitale przyrodniczym. Lubuskie to bardzo piękny, zielony region, bogaty w zabytki kultury – atrakcyjny pod względem turystycznym. Oczywiście dużym potencjałem województwa są ludzie. Szczególnie kompetentna kadra fachowców, którzy sprawnie wykorzystują fundusze unijne. Dzięki ich projektom następuje wzrost jakości i standardów życia mieszkańców w naszym regionie.


WK: Rok 2013 jest rokiem turystyki wodnej. Lubuskie ma ponad 500 jezior i atrakcyjne szlaki wodne?

EP: Województwo lubuskie jest regionem o ogromnym potencjale wód powierzchniowych, zarówno rzek, jak i jezior. Nazywane jest „Krainą 500 jezior”. Największe to Jezioro Sławskie, inne popularne – Jezioro Łagowskie, Niesłysz, Dąbie. Nasze jeziora są usytuowanie wśród lasów (jesteśmy najbardziej zalesionym województwem), mamy rozwiniętą sieć szlaków turystycznych i bogatą bazę noclegową. Województwo przecinają szlaki kajakowe, do dyspozycji są liczne stanice i wypożyczalnie sprzętu. Działają również dobrze wyposażone ośrodki żeglarskie. Chcielibyśmy, aby oferta turystki wodnej województwa lubuskiego docierała do jak największej liczby turystów z Polski i zagranicy, w szczególności z Niemiec. Udział w targach turystycznych m.in. w B erlinie, Łodzi i Poznaniu ma pokazać możliwości spędzenia u nas wolnego czasu. Dla niemieckich turystów, planujących wypoczynek w Lubuskiem, nie bez znaczenia jest położenie naszego regionu nad polsko- niemiecką granicą.

Markowy Samorząd, zgłoś się do drugiej edycji konkursu!