Omówienie zmian w prawie pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Z dniem 29 maja 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy o lasach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 671). Nowelizacja zmienia zakres regulacji ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1153, ze zm.), poprzez wskazanie, że znowelizowany akt określa także zasady odpowiedzialności za naruszenie przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 2173/2005 z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia systemu zezwoleń na przywóz drewna do Wspólnoty Europejskiej FLEGT (Dz. Urz. UE L 347 z 30.12.2005, str. 1, ze zm.) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 995/2010 z dnia 20 października 2010 r. ustanawiającego obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu drewno i produkty z drewna (Dz. Urz. UE L 295 z 12.11.2010, str. 23). W wyniku nowelizacji do ustawy o lasach wprowadzony został rozdział dotyczący stosowania administracyjnych kar pieniężnych za naruszenie obowiązków wynikających z ww. rozporządzeń.

W przypadku rozporządzenia nr 2173/2005 administracyjna kara pieniężna będzie nakładana za przywóz na teren Polski produktów z drewna wywiezionych z państw partnerskich bez zezwolenia FLEGT (dokumentu odnoszącego się do dostawy drewna lub produktów z drewna wyprodukowanych legalnie). Wskazana kara będzie nakładana w wysokości dwukrotnej wartości celnej sprowadzonych produktów.

Z kolei w odniesieniu do regulacji rozporządzenia nr 995/2010 administracyjna kara pieniężna, w wysokości od 20 000 zł do 200 000 zł, nakładana będzie na podmioty wprowadzające do obrotu nielegalnie pozyskane drewno lub produkty z drewna. Ponadto kara nakładana będzie na podmioty, które:
- wprowadzają do obrotu drewno lub produkty z drewna bez zastosowania wskazanych w rozporządzeniu nr 995/2010 środków i procedur zapewniających dostęp do informacji oraz procedur oceny i ograniczania ryzyka (kara w wysokości od 500 zł do 200 000 zł);
- nie utrzymują lub nie oceniają regularnie stosowanych przez siebie środków i procedur zapewniających dostęp do informacji oraz procedur oceny i ograniczania ryzyka wskazanych w rozporządzeniu nr 995/2010 (kara w wysokości od 500 zł do 20 000 zł);
- nie przechowują przez co najmniej 5 lat informacji pozwalających zidentyfikować operatorów lub podmioty handlowe, które dostarczyły im drewno lub produkty z drewna, oraz podmioty handlowe, którym oni dostarczyli drewno lub produkty z drewna (kara w wysokości od 500 zł do 2 000 zł);
- nie przekazują wskazanych informacji na wniosek właściwych organów Inspekcji Ochrony Środowiska (kara w wysokości od 500 zł do 2 000 zł).


Zgodnie z nowymi przepisami wskazane kary pieniężne wymierzane będą w drodze decyzji administracyjnej przez właściwego naczelnika urzędu celnego (kara dotycząca naruszenia regulacji rozporządzenia nr 2173/2005) lub przez właściwego wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska (kara dotycząca naruszenia regulacji rozporządzenia nr 995/2010). Wpływy z kar stanowić będą dochód budżetu państwa. Ustawa wprowadza 3-letni okres przedawnienia karalności za wskazane naruszenia oraz określa zasady dotyczące możliwości odstąpienia od wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej i umorzenia postępowania (możliwość taka istnieje, gdy do naruszenia doszło wskutek zdarzeń lub okoliczności, którym podmiot popełniający naruszenie nie mógł zapobiec).

Dodatkowo analizowana nowelizacja dokonuje zmiany ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 686, ze zm.), wskazując, że Inspekcja Ochrony Środowiska wykonuje zadania określone w rozporządzeniu nr 995/2010 oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1404, ze zm.), wskazując, że właściwi dyrektorzy izb celnych obowiązani są do sporządzenia i przedłożenia Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska informacji o podmiotach importujących drewno i produkty z drewna.