Z dniem 1 stycznia 2017 r. wejdą w życie dwa rozporządzenia Ministra Cyfryzacji dotyczące centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych:
- rozporządzenie z dnia 20 lipca 2016 r. w sprawie wymagań technicznych i jakościowych w zakresie standardów przesyłanych danych do centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych (Dz.U. poz. 1143),
- rozporządzenie z dnia 20 lipca 2016 r. w sprawie wyjaśniania niezgodności w danych zgromadzonych w centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych (Dz.U. poz. 1150).

Celem rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych i jakościowych w zakresie standardów przesyłanych danych do centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych jest ustanowienie nadrzędnych zasad technicznych i jakościowych, które zapewnią, że centralna ewidencja posiadaczy kart parkingowych (CEPKP) stanie się bazą referencyjną.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia wprowadzanie danych do ewidencji realizowane będzie zgodnie ze schematem zasilania udostępnionym przez administratora ewidencji. Podmioty obowiązane do wprowadzania danych do ewidencji (powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności) będą wprowadzać dane w oparciu o dane z ewidencji z użyciem sumy kontrolnej potwierdzającej aktualność danych.

Przepisy rozporządzenia przewidują, że administrator ewidencji weryfikował będzie poprawność wprowadzanych danych w oparciu o dane zgromadzone w rejestrze PESEL, REGON i TERYT. Standardy jakościowe CEPKP przewidują również użycie danych słownikowych udostępnianych przez system teleinformatyczny obsługujący CEPKP.

Drugi z aktów prawnych - rozporządzenie w sprawie wyjaśniania niezgodności w danych zgromadzonych w centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych - określa warunki, sposób i tryb wyjaśniania niezgodności danych przez podmioty, które te dane przekazują, a także terminy, zakres, sposób, tryb i warunki przekazywania poprawnych danych do CEPKP. Zgodnie z nowymi przepisami niezgodności odnotowywane będą w systemie teleinformatycznym CEPKP. Podmiot właściwy do usunięcia niezgodności obowiązany będzie wyjaśnić niezgodność niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia jej stwierdzenia albo pobrania informacji o konieczności jej wyjaśnienia.

Rozporządzenie przewiduje jednocześnie możliwość przedłużenia procesu wyjaśniania (w przypadku zaistnienia określonych sytuacji, tj. konieczności wyjaśnienia niezgodności z udziałem podmiotu, którego dane dotyczą oraz braku możliwości usunięcie niezgodności w terminie z przyczyn niezależnych od podmiotu właściwego do usunięcia niezgodności). Wyjaśnienie niezgodności powinno nastąpić w szczególności w oparciu o posiadane bazy danych, rejestry i dokumenty. Polegało ono będzie na: (1) przekazaniu poprawnych danych do CEPKP, (2) przekazaniu informacji o poprawności danych, (3) przekazaniu informacji o nieuzasadnionym wprowadzeniu danych. 

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami