Projekt nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zakłada między innymi wykreślenie art. 6, którego zadaniem było urynkowienie zamówień i przetargów organizowanych przez gminy. Zdaniem twórców projektu przepis ten doprowadził do likwidacji dużej liczby gminnych spółek zajmujących się zadaniami własnymi gminy takimi jak choćby odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zapobieganie zanieczyszczaniu ulic, placów i terenów otwartych czy utrzymanie czystości i porządku na przystankach komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest gmina. W rezultacie wiele spółek przeszło restrukturyzację (polegającą na wyprzedaży majątku) lub też zostało zlikwidowanych. co przyczyniło się do powstania szkód po stronie gmin.

W uzasadnienie projektu wskazano również , że art. 6e skutkuje bezpośrednim zakazem udzielania zleceń na odbiór odpadów komunalnych samorządowym zakładom budżetowym w sposób inny niż w drodze przetargu. Zdaniem twórców projektu taka regulacja jest jednak sprzeczna z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Modyfikacji ma ulec również art. 3a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2016.250). Planowane zmiany mają pozwolić samorządom na wykorzystanie przez spółki gminne realizacji zadań polegających na zapewnieniu budowy, utrzymania i eksploatacji regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych. W rezultacie możliwe będzie wykorzystanie infrastruktury istniejącej już w gminie bez konieczności zlecania jej obsługi zewnętrznym podmiotom.

Zdaniem twórców projektu obowiązujące przepisy ograniczają swobodę samorządu terytorialnego w kwestii sposobu wykonywania zadań nałożonych przepisami ustaw dotyczących między innymi obowiązku budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnie z innymi gminami regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych. W rezultacie prowadzi to do eliminacji istniejących w gminach przedsiębiorstw komunalnych.

Nowelizacja przewiduje również zachowanie uprawnienia do udzielania zleceń na odbiór odpadów oraz dbanie o porządek na ulicach lub placach wyłącznie dla komunalnych zakładów budżetowych i jednoosobowych spółek komunalnych, jeżeli te wykonują działalność użyteczności publicznej na terenie gminy i na jej rzecz.

(www.sejm.gov.pl)