Zarządzeniem zastępczym wojewoda stwierdził wygaśnięcie mandatu radnego.

Wyjaśnił, iż radny pełnił jednocześnie funkcję dyrektora powiatowego zespołu opieki zdrowotnej (ZOZ), który prowadził działalność w budynku stanowiącym własność gminy. Zdaniem wojewody oznacza to, że radny jako dyrektor zarządza ZOZ, a zatem również wydzieloną działalnością gospodarczą z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy.

Zobacz też artykuł pt. Radny nie może być komendantem straży miejskiej

W skardze do sądu administracyjnego radny tłumaczył, iż jego zdaniem błędne jest twierdzenie organu nadzoru, iż sam zapis w statucie ZOZ umożliwiający prowadzenie działalności gospodarczej, jest wystarczający do uzasadnienia wygaszenia mandatu.

NSA zgodził się ze stanowiskiem radnego.

Sąd przypomniał, iż co do zasady samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej prowadzi działalność między innymi z wykorzystaniem mienia gminnego.

Ponadto samodzielny publiczny zakład opiekli zdrowotnej może uzyskiwać środki finansowe. Środki te mogą pochodzić z odpłatnej działalności leczniczej, jak i z wydzielonej innej działalności niż odpłatna działalność lecznicza, jeżeli statut przewiduje prowadzenie takiej działalności.

W ocenie NSA nie można uznać, aby zarządzanie samodzielnym zakładem opieki zdrowotnej, który co do zasady, stosownie do obowiązku ustawowego, wyposażony został w mienie komunalne, stanowiło zarządzanie działalnością gospodarczą z wykorzystaniem mienia komunalnego, o którym mowa w art. 24f ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594).

Wyrok NSA z 21 listopada 2014 r., sygn. akt II OSK 2769/14, prawomocny