Wojewoda wniósł skargę na uchwałę rady gminy dotyczącej określenia zasad gospodarowania nieruchomościami.

Organ nadzoru uznał bowiem, iż wyrażenie zgody na odstąpienie od przetargowego trybu zawierania umów użytkowania, najmu lub dzierżawy na czas dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, nie może nastąpić w drodze aktu prawa miejscowego jako normy abstrakcyjnej.

WSA przyznał rację wojewodzie.

Sąd przypomniał, iż uprawnienia rady wynikające z art. 37 ust. 4 ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami ( Dz.U. z 2010 r. nr 102, poz. 651.) ograniczają się do wyrażenia zgody na odstąpienie od przetargowego trybu w konkretnym, zindywidualizowanym przypadku wskazanym we wniosku organu wykonawczego.

Jeśli wniosek dotyczy odstąpienia od przetargowego trybu w przypadku więcej niż jednego rodzaju umowy (np. najmu i dzierżawy), to uchwałą można wyrazić zgodę co do tych różnych umów.

Musi być ona jednak skonkretyzowana w akcie prawnym o charakterze indywidualnym, skierowanym do indywidualnego adresata – podkreślił sąd.

Dopuszczalność podjęcia generalnej uchwały o odstąpieniu od przetargowego trybu zawierania umów doprowadziłby w konsekwencji do przeniesienia uprawnień rady gminy na organ wykonawczy – uznał sąd.

 


Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 24 lutego 2015 r., sygn. akt II SA/Ol 1365/14, nieprawomocny