Terytorialne komisje wyborcze, co do zasady, są organami wyborczymi absolutnie niezależnymi od administracji samorządowej i mimo, że za wykonywaną pracę otrzymują pieniądze w formie diety są organami społecznymi. Dlatego organizacja pracy komisji, w tym szczególnie harmonogram przeszkolenia i rozpoczęcia pracy, powinien być precyzyjnie i logicznie ustalony.

Nie wydaje się, aby np. gminna komisja wyborcza - na I posiedzeniu, na którym członkowie komisji się poznają, dokonują ukonstytuowania komisji - bez przeszkolenia była w stanie samodzielnie ustalić plan działań w zakresie przyjmowania zgłoszeń i rejestracji list kandydatów na radnych. Z przepisów zaś wynika, że zgłoszenia kandydatów na radnych mogą być dokonywane natychmiast po powołaniu komisji przez Komisarza wyborczego.


Zgodnie z uchwałą Państwowej Komisji Wyborczej [PKW] z dnia 25 sierpnia 2014 r. w sprawie regulaminów terytorialnych i obwodowych komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast ustalającą regulaminy m.in. terytorialnych komisji wyborczych oraz art. 178 § 8 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. — Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, z późn. zm.) [Kodeks wyborczy Kw] wójt – w przypadku gminnej (miejskiej) komisji wyborczej, a starosta - w przypadku komisji powiatowej, ograniczają się do zwołania ich I-szych posiedzeń. Komisję wojewódzką zwołuje Komisarz wyborczy.

Na pierwszym posiedzeniu komisja wykonuje następujące czynności:
1. Wybiera ze swego składu przewodniczącego komisji, przy czym w skład wojewódzkiej i powiatowej komisji wchodzi z urzędu, jako jej przewodniczący, sędzia wskazany przez prezesa właściwego miejscowo sądu okręgowego (art. 178 § 6 Kw).
2. Wybiera zastępcę przewodniczącego komisji.
3. Omawia zadania i ustala tryb pracy oraz obowiązki i uprawnienia osób wchodzących w jej skład.
4. Ustala sposób niezwłocznego podania do publicznej wiadomości informacji o swoim składzie oraz o siedzibie i pełnionych dyżurach.
5. Ustala działania związane z przyjmowaniem do zarejestrowania zgłoszeń list kandydatów na radnych, a w przypadku gminnych (miejskich) komisji również kandydatów na wójta.

Do czasu wyboru przewodniczącego, pierwszemu posiedzeniu przewodniczy najstarszy wiekiem członek komisji, oczywiście z wyłączeniem komisji, w których funkcję przewodniczącego pełni sędzia.

Wybory przewodniczącego komisji i oddzielnie jego zastępcy odbywają się w głosowaniu jawnym, chyba że członek komisji zażąda przeprowadzenia głosowania tajnego. W razie równej liczby głosów ponawia się głosowanie.
Przewodniczący kieruje pracami komisji z chwilą wyboru. Czuwa nad wykonywaniem zadań komisji i reprezentuje komisję na zewnątrz. Ustala projekt porządku obrad komisji, zwołuje jej posiedzenia i im przewodniczy.

Podpisuje w imieniu komisji uchwały podjęte na posiedzeniach, w których uczestniczył, oraz pisma i inne dokumenty związane z działalnością komisji, z zastrzeżeniem spraw wymienionych w § 10 Regulaminu komisji.

W razie nieobecności przewodniczącego jego obowiązki pełni zastępca przewodniczącego komisji.

Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w obecności co najmniej połowy swego składu, w tym przewodniczącego lub jego zastępcy – większością głosów. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
Rozstrzygnięcia komisji mogą mieć formę odrębnych uchwał bądź wpisów do protokołu.

Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, w którym podaje się:
1) porządek obrad;
2) imiona i nazwiska uczestników;
3) zwięzłą treść wystąpień;
4) podjęte rozstrzygnięcia i ustalenia.

Do protokołu dołącza się podjęte uchwały oraz inne dokumenty. Protokół podpisuje przewodniczący posiedzenia.


Pobierz wzory:
Wzór zawiadomienia o zwołaniu pierwszego (I) posiedzenia Gminnej Komisji Wyborczej [1]

Wzór schematu, protokołu z I posiedzenia terytorialnej komisji wyborczej [2]

Przykład uchwały w sprawie powołania przewodniczącego Komisji [3]

Przykłady uchwał w sprawie powołania zastępcy przewodniczącego komisji [4]

Przykład informacji o składzie komisji terytorialnej, jej siedzibie oraz ustalonych terminach wykonywania czynności związanych z przyjmowaniem do zarejestrowania zgłoszeń list kandydatów na radnych, a w przypadku gminnych (miejskich) komisji również kandydatów na wójta (burmistrza, prezydenta miasta) [5]