Podstawa do naliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych

Czy ustalając podstawę do naliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych (nie prowadzących nauczania zintegrowanego) można uwzględnić wydatki bieżące ponoszone tylko w przedszkolach tego samego typu pomijając wydatki zaplanowane dla przedszkola integracyjnego?
articleImage: Podstawa do naliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych fot. Thinkstock


Poza typowymi przedszkolami, miasto jest organem prowadzącym dla przedszkola integracyjnego. W przedszkolu tym samorząd ponosi zdecydowanie wyższe wydatki bieżące niż w innych przedszkolach z tytułu konieczności zatrudnienia większej liczby nauczycieli i specjalistów oraz organizacji mniejszych grup.

Czy ustalając podstawę do naliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych (nie prowadzących nauczania zintegrowanego) można uwzględnić wydatki bieżące ponoszone tylko w przedszkolach tego samego typu pomijając wydatki zaplanowane dla przedszkola integracyjnego?

Odpowiedź

Przepisy ustawy o systemie oświaty nie wprowadzają zróżnicowania podstaw naliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych w zależności od typu i rodzaju tych placówek.

Uzasadnienie

Zgodnie z zapisem art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty, dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym, ze na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez j.s.t. Analizując brzmienie powołanego zapisu u.s.o. określającego sytuację prawną przedszkoli niepublicznych, można zauważyć, że w odróżnieniu od zapisów określających zasady naliczania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych, ustawodawca nie posługuje się pojęciem "typów i rodzajów" placówek – tak jak ma to miejsce w pozostałych przypadkach. Również sama u.s.o. posługuje się tym zwrotem tylko w odniesieniu do szkół i placówek. Wyróżnieniu podlega jedynie przypadek uczęszczania do przedszkola ucznia niepełnosprawnego. Trudno mówić w tej sytuacji o przypadkowym pominięciu tego faktu przez ustawodawcę, dlatego skłaniałabym się mimo wszystko do ujęcia przedszkola integracyjnego w podstawie naliczania dotacji.

Udzielana bowiem dotacja ma charakter dotacji podmiotowej – a więc wynika bezpośrednio z zapisów ustawy o systemie oświaty. Z bogatego dorobku orzecznictwa i doktryny w tym zakresie wynika jasno, że organ gminy nie może w tym zakresie wprowadzać własnych modyfikacji. W jednym z prezentowanych przez MEN stanowisk wynika, że przepisy art. 80 ust. 2 i 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty nie przewidują możliwości różnicowania wysokości dotacji przyznawanej przedszkolu ze względu na czas pracy. Wg MEN należy uznać, że wydatki bieżące, o których mowa w ustawie o systemie oświaty są to wydatki "uśrednione" w danej gminie, gdyż ustawa o systemie oświaty nie określa zasad, w oparciu o które dopuszczalne byłoby różnicowanie dotacji w zależności od czasu pracy przedszkola (pismo MEN z dnia 5 września 2009 r. DE-3-AR/JD-339-10/2006, źródło: www.lublin.rio.gov.pl). W kwestii, którą również można przenieść na płaszczyznę niniejszych rozważań wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, który w swoim wyroku z dnia 15 lutego 2008 r. (I SA/Po 151/07, prawo oświatowe nr 396649) stwierdził m.in., że ustalając minimalną wysokość dotacji na poziomie 75% wydatków bieżących, ustawodawca przyporządkował 75% wskaźnik procentowy do wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych niezależnie jaka kategoria dzieci do przedszkoli niepublicznych uczęszcza. WSA stwierdził, że ustawodawca nie wprowadza regulacji w oparciu o które możliwe byłoby różnicowanie wysokości dotacji proporcjonalnie do kategorii dzieci, które uczęszczają do przedszkola niepublicznego. W związku z powyższym uważam, że przy naliczaniu dotacji dla przedszkola niepublicznego większość argumentów przeważa na rzecz uwzględnienia wydatków przeznaczonych na prowadzenie przedszkola integracyjnego przez gminę.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)



Agata Piszko 14.06.10
Zobacz wszystkie materiały pochodzące z:
Skomentowano 2 razy
Zapisz się na bezpłatny Newsletter Samorządowy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

Inne artykuły o zbliżonej tematyce

Nie znaleziono żadnych artykułów.

Warto przeczytać

  • Władze woj. łódzkiego zadowolone z sukcesów PGE Skry

    Obrazek do artykułu: Władze woj. łódzkiego zadowolone z sukcesów PGE Skry

    Awans siatkarzy PGE Skry Bełchatów do finału ligowych rozgrywek bardzo ucieszył samorządowe władze woj. łódzkiego, które sukcesy zespołu wykorzystują do promocji regionu. Więcej »

  • Terminy załatwiania spraw w administracyjnym postępowaniu ogólnym

    Obrazek do artykułu: Terminy załatwiania spraw w administracyjnym postępowaniu ogólnym

    Jedną z zasad ogólnych postępowania administracyjnego jest zasada szybkości wyrażona w art. 12 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Znajduje ona rozwinięcie m.in. w przepisach rozdziału 7 Kodeksu postępowania administracyjnego regulującego terminowość załatwiania spraw. Więcej »

  • Demokracja partycypacyjna w samorządzie lokalnym

    Obrazek do artykułu: Demokracja partycypacyjna w samorządzie lokalnym

    Współczesne demokracje przewidują instrumenty gwarantujące prawną kontrolę funkcjonowania organów władzy publicznej. Jednak wciąż w nich brakuje odpowiednich instytucji zapewniających skuteczną współpracę obywateli i władzy lokalnej, a przez to stanowiących społeczną kontrolę działań organów samorządowych – twierdzi Agnieszka Konopeleko, autorka artykułu opublikowanego w grudniowym numerze... Więcej »

  • Ewa Czechowicz IP: *.*.* 05-08-2010
    Wystarczy ogólne wydatki gminy na przedszkola pomniejszyć o kwotę subwencji jaką gmina otrzymuje na dzieci niepełnosprawne, które ma w swoich przedszkolach, bo jeśli dziecko niepełnosprawne uczęszcza do przedszkola niepublicznego, gmina ma obowiązek przekazać całą otrzymaną na to dziecko subwencję przedszkolu niepublicznemu niejako dodatkowo

    Zamieść odpowiedź Zamieść odpowiedź
  • Ewa Czechowicz IP: *.*.* 05-08-2010
    Wystarczy ogólne wydatki gminy na przedszkola pomniejszyć o kwotę subwencji jaką gmina otrzymuje na dzieci niepełnosprawne, które ma w swoich przedszkolach, bo jeśli dziecko niepełnosprawne uczęszcza do przedszkola niepublicznego, gmina ma obowiązek przekazać całą otrzymaną na to dziecko subwencję przedszkolu niepublicznemu niejako dodatkowo

    Zamieść odpowiedź Zamieść odpowiedź
Pity 2013

Aktualności - Samorząd

Tego samego autora