Strona główna » Wiedza » Pytania i odpowiedzi » Podstawa do naliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych

Podstawa do naliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych

14.06.10
Czy ustalając podstawę do naliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych (nie prowadzących nauczania zintegrowanego) można uwzględnić wydatki bieżące ponoszone tylko w przedszkolach tego samego typu pomijając wydatki zaplanowane dla przedszkola integracyjnego?
articleImage: Podstawa do naliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych fot. Thinkstock


Poza typowymi przedszkolami, miasto jest organem prowadzącym dla przedszkola integracyjnego. W przedszkolu tym samorząd ponosi zdecydowanie wyższe wydatki bieżące niż w innych przedszkolach z tytułu konieczności zatrudnienia większej liczby nauczycieli i specjalistów oraz organizacji mniejszych grup.

Czy ustalając podstawę do naliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych (nie prowadzących nauczania zintegrowanego) można uwzględnić wydatki bieżące ponoszone tylko w przedszkolach tego samego typu pomijając wydatki zaplanowane dla przedszkola integracyjnego?

Odpowiedź

Przepisy ustawy o systemie oświaty nie wprowadzają zróżnicowania podstaw naliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych w zależności od typu i rodzaju tych placówek.

Uzasadnienie

Zgodnie z zapisem art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty, dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym, ze na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez j.s.t. Analizując brzmienie powołanego zapisu u.s.o. określającego sytuację prawną przedszkoli niepublicznych, można zauważyć, że w odróżnieniu od zapisów określających zasady naliczania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych, ustawodawca nie posługuje się pojęciem "typów i rodzajów" placówek – tak jak ma to miejsce w pozostałych przypadkach. Również sama u.s.o. posługuje się tym zwrotem tylko w odniesieniu do szkół i placówek. Wyróżnieniu podlega jedynie przypadek uczęszczania do przedszkola ucznia niepełnosprawnego. Trudno mówić w tej sytuacji o przypadkowym pominięciu tego faktu przez ustawodawcę, dlatego skłaniałabym się mimo wszystko do ujęcia przedszkola integracyjnego w podstawie naliczania dotacji.

Udzielana bowiem dotacja ma charakter dotacji podmiotowej – a więc wynika bezpośrednio z zapisów ustawy o systemie oświaty. Z bogatego dorobku orzecznictwa i doktryny w tym zakresie wynika jasno, że organ gminy nie może w tym zakresie wprowadzać własnych modyfikacji. W jednym z prezentowanych przez MEN stanowisk wynika, że przepisy art. 80 ust. 2 i 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty nie przewidują możliwości różnicowania wysokości dotacji przyznawanej przedszkolu ze względu na czas pracy. Wg MEN należy uznać, że wydatki bieżące, o których mowa w ustawie o systemie oświaty są to wydatki "uśrednione" w danej gminie, gdyż ustawa o systemie oświaty nie określa zasad, w oparciu o które dopuszczalne byłoby różnicowanie dotacji w zależności od czasu pracy przedszkola (pismo MEN z dnia 5 września 2009 r. DE-3-AR/JD-339-10/2006, źródło: www.lublin.rio.gov.pl). W kwestii, którą również można przenieść na płaszczyznę niniejszych rozważań wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, który w swoim wyroku z dnia 15 lutego 2008 r. (I SA/Po 151/07, prawo oświatowe nr 396649) stwierdził m.in., że ustalając minimalną wysokość dotacji na poziomie 75% wydatków bieżących, ustawodawca przyporządkował 75% wskaźnik procentowy do wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych niezależnie jaka kategoria dzieci do przedszkoli niepublicznych uczęszcza. WSA stwierdził, że ustawodawca nie wprowadza regulacji w oparciu o które możliwe byłoby różnicowanie wysokości dotacji proporcjonalnie do kategorii dzieci, które uczęszczają do przedszkola niepublicznego. W związku z powyższym uważam, że przy naliczaniu dotacji dla przedszkola niepublicznego większość argumentów przeważa na rzecz uwzględnienia wydatków przeznaczonych na prowadzenie przedszkola integracyjnego przez gminę.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)



Agata Piszko 14.06.10
Zobacz wszystkie materiały pochodzące z:
Skomentowano 2 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

  • Rozpoczął się proces Hanny Zdanowskiej

    Obrazek do artykułu: Rozpoczął się proces Hanny Zdanowskiej

    Przed łódzkim sądem rozpoczął się w piątek proces prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej, której prokuratura zarzuca poświadczenie nieprawdy w dokumentach w celu uzyskania kredytu przez jej partnera Włodzimierza G. Zarzuty nie są związane z jej działalnością, jako prezydenta miasta. Więcej

  • Katowicka straż miejska będzie informować o terminie wymiany pieców

    Obrazek do artykułu: Katowicka straż miejska będzie informować o terminie wymiany pieców

    31 grudnia 2021 r. i analogicznie ostatni dzień roku w latach 2023, 2025 i 2027 - to terminy, kiedy mieszkańcy woj. śląskiego muszą wymienić stare źródła ciepła, w zależności od okresu ich wcześniejszego użytkowania. W Katowicach będzie o tym przypominać Straż Miejska. Więcej

  • Tokaj: zbyt mało czasu na tak radykalne zmiany w Kodeksie wyborczym

    Obrazek do artykułu: Tokaj: zbyt mało czasu na tak radykalne zmiany w Kodeksie wyborczym

    Uważamy, że jest zbyt mało czasu do wyborów, żeby przeprowadzić tak radykalne zmiany w Kodeksie wyborczym - oceniła w piątek szefowa Krajowego Biura Wyborczego Beata Tokaj. Wskazała, że wprowadzenie zmian nie jest "niemożliwe", ale może spowodować "chaos organizacyjny". Więcej

  • Odroczono sprawę wygaśnięcia mandatu prezydenta Lublina

    Obrazek do artykułu: Odroczono sprawę wygaśnięcia mandatu prezydenta Lublina

    Rozpoznanie skargi prezydenta Lublina Krzysztofa Żuka na decyzję wojewody o wygaśnięciu jego mandatu zostało w czwartek odroczone do czasu rozpatrzenia przez Wojewódzki Sąd Administracyjny wniosków trzech podmiotów - m.in. HFPC - o udział w postępowaniu. Więcej

  • Rada Warszawy skarży zmianę nazw 47 ulic przez wojewodę

    Obrazek do artykułu: Rada Warszawy skarży zmianę nazw 47 ulic przez wojewodę

    Rada Warszawy głosami PO zdecydowała o zaskarżeniu do sądu administracyjnego zmiany 47 nazw ulic przez wojewodę mazowieckiego na podstawie tzw. ustawy dekomunizacyjnej. Zdaniem PO wojewoda wykorzystał ustawę do celów politycznych; PiS twierdzi, że ws. dekomunizacji rada miasta nie wykorzystała swojego czasu. Więcej

  • Ewa Czechowicz IP: *.*.* 05-08-2010
    Wystarczy ogólne wydatki gminy na przedszkola pomniejszyć o kwotę subwencji jaką gmina otrzymuje na dzieci niepełnosprawne, które ma w swoich przedszkolach, bo jeśli dziecko niepełnosprawne uczęszcza do przedszkola niepublicznego, gmina ma obowiązek przekazać całą otrzymaną na to dziecko subwencję przedszkolu niepublicznemu niejako dodatkowo

    Zamieść odpowiedź Zamieść odpowiedź
  • Ewa Czechowicz IP: *.*.* 05-08-2010
    Wystarczy ogólne wydatki gminy na przedszkola pomniejszyć o kwotę subwencji jaką gmina otrzymuje na dzieci niepełnosprawne, które ma w swoich przedszkolach, bo jeśli dziecko niepełnosprawne uczęszcza do przedszkola niepublicznego, gmina ma obowiązek przekazać całą otrzymaną na to dziecko subwencję przedszkolu niepublicznemu niejako dodatkowo

    Zamieść odpowiedź Zamieść odpowiedź
Zapisz się na newsletter
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE