Od 1 czerwca w Gdańsku padały kolejne rekordy związane z organizacją turnieju (ilość operacji obsłużonych przez gdański port lotniczy, frekwencja w strefie kibica, ilość przewiezionych pasażerów komunikacji miejskiej, ilość wywiezionych śmieci itp. Poniżej pierwsze, wstępne podsumowanie turnieju UEFA Euro 2012 w Gdańsku.

STADION ARENA GDAŃSK
• 236 m długości, 203 m szerokości i 45 m wysokości,
• fasada - 18 000 płytek z poliwęglanu w 6 odcieniach, o łącznej powierzchni 4,5 hektarów,
• 43.615 miejsc,
• 40 przeszklonych lóż, 1383 miejsca biznesowe na trybunie głównej,
• 308 głośników, połączonych 40 km kabli,
• 4 telebimy: powierzchnia ok. 70 metrów kwadratowych każdy, wysokości 6 m, szerokość - ponad 11 m, waga - 2,8 tony każdy, jeden telebim składa się z ponad pół miliona diod, podobne ekrany pracują między innymi na stadionach w Nowym Jorku, Minneapolis, Dublinie, Cardiff i Bazylei,
• murawa: 555 rolek o grubości darni co najmniej 2,5 cm; wcześniej rosła co najmniej 18 miesięcy; zgodnie z zaleceniami UEFA, podczas oficjalnych treningów i meczów źdźbła trawy muszą mieć długość 23 mm; darń przywieziono 24 ciężarówkami, identyczna murawa pokrywa boiska Letnich Igrzysk Olimpijskich 2012 w Wielkiej Brytanii,
• centrum medialne na stadionie: hala namiotowa o pow. co najmniej 1.500 metrów kwadratowych, z 600 stanowiskami dla dziennikarzy, 200 stołami komentatorskimi na trybunie medialnej (115 stołów dla dziennikarzy prasowych, 61 dla dziennikarzy radiowych),

centrum naprawy sprzętu fotograficznego, serwerownia, własna kawiarnia z ogródkiem. Komunikację wewnątrz stadionu zapewnia 80 km kabli (w kolorach tęczy).
• miejsca parkingowe: samochody – 2.179, autokary – 74,

ZABEZPIECZENIE MEDYCZNE
Główne założenie - obok właściwego i szybkiego dostępu do opieki medycznej dla kibiców, zapewniona została również stała opieka medyczna dla mieszkańców Gdańska.

W tym celu wydzielono w mieście sieć szpitali, które odpowiadały za specjalistyczne zadania (np. toksykologia, choroby zakaźne). Wydzielono również szpitale i ośrodki specjalistyczne(np. CEOS klinika stomatologiczna)- odpowiedzialne za grupę VIP i UEFA FAMILY.

Dzięki takiemu podziałowi udało się uniknąć niespodziewanych zdarzeń, które mogły mieć wpływ na jakość usług medycznych.

W projekcie uczestniczyło 9 szpitali i 12 przychodni , które stanowiły podstawę do zaopatrzenia najcięższych przypadków. Dyżury pełniło 12 systemowych Zespołów Ratowniczo-Medycznych miasta Gdańska i 7 dodatkowych przyznanych na czas Euro.

Dodatkowo, w dni meczowe w obsłudze kibiców i mieszkańców uczestniczyło prawie 250 osób fachowego personelu medycznego. W dni pomeczowe i dni ‘polskie’ - 90 osób, a w dni zwykłe - 60. Stale w obsłudze kibiców uczestniczyło też 6-8 psychologów.

Szpitale gdańskie pełniące dyżury SOR przyjęły w okresie 8 – 24 czerwca – 7.495 chorych, z czego 1.690 osób było hospitalizowanych. Wśród tych, którym udzielono pomocy było 147 obcokrajowców.

Szpitale Swissmed i MSWiA, które pełniły rolę szpitali dla VIP i UEFA FAMILY przyjęły 4 obcokrajowców z których 1 był hospitalizowany.

W STREFIE KIBICA udzielono łącznie 279 porad, wśród których 24 interwencje dotyczyły obcokrajowców. Wykonano 24 transporty do szpitala.

W STREFIE MIEJSKIEJ, NA WĘZŁACH PRZESIADKOWYCH, NA LOTNISKU i DWORCU udzielono łącznie 154 porad (w tym 46 obcokrajowcom), 32 osoby przetransportowano do szpitali.

NA STADIONIE służby medyczne udzieliły pomocy 84 osobom, w tym 8 obcokrajowcom. Wykonano 11 transportów do szpitala.
W PRZYCHODNIACH zaopatrzono 47 osób, a w FAN CAMPIE w Sopocie wykonano 39 porad i 17 transportów do szpitala.@page_break@

WOLONTARIAT
Podczas Mistrzostw UEFA EURO 2012 wolontariusze działali w ramach dwóch programów wolontariatu. Pierwszy program to wolontariusze UEFA, drugi program to Wolontariat Miast Gospodarzy UEFA EURO 2012, koordynowany przez Miasta-Gospodarzy.

W Gdańsku podczas Mistrzostw w ramach Wolontariatu Miast Gospodarzy pracowało 557 wolontariuszy (304 kobiety, 253 mężczyźni). W śród nich było 26 obywateli obcych państw: 6 z Hiszpanii, 4 z USA, po 3 z Ukrainy i Niemiec, 2 z Rosji oraz po 1 osobie z Francji, Indii, Australii, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Danii, Kanady i Austrii.

Wolontariusze to głównie uczniowie/studenci (408 osób). 105 wolontariuszy to osoby pracujące, a 44 - osoby niepracujące zawodowo. Najstarszy wolontariusz miał 71 lat. Jako wolontariusze pracowało 13 osób niepełnosprawnych.

Wolontariusze działali w 11 obszarach, między innymi na dworcach, lotniskach, parkingach czy w Strefie Kibica.

Poszczególne miejsca działań wolontariuszy:
1.Ambasada kibica -12
2. Dworce- 83
3. Gdynia- 15
4. Gniewino-10
5. Sopot - 9
5. Lotnisko- 14
6. Miejskie Centrum Medialne- 16
7. Centrum Wolontariatu – 17
8. Wsparcie zarządzania wolontariuszami - 1
9. Przestrzeń publiczna- 66
9. Strefa kibica- 34
10.Wsparcie tłumaczeń- 62
11. Plaża - 50
12.Infolinia - 13
13.Zabezpieczenie medyczne - 86
14. Patrole medyczne na plaży - 40
15. Rezerwa – 27

Znajomość języków:
niemiecki 262
rosyjski 103
hiszpański 81
francuski 80
włoski 21
ukraiński 21
grecki 6
chorwacki 5
migowy 4

W najbardziej obciążonym dniu meczowym pracowało 330 wolontariuszy, przepracowując łącznie 2700 roboczogodzin bez wliczenia patroli medycznych w mieście i na plaży.

MIEJSKIE CENTRUM WOLONTARIATU
Miejskie Centrum Wolontariatu na UEFA EURO 2012 wystartowało w Gdańsku 25 maja 2012 i od tego czasu gościło ponad 500 wolontariuszy. Właśnie tam znaleźli oni swoje miejsce odpoczynku, relaksu i przestrzeń dla dobrej zabawy.

Centrum Wolontariatu było nie tylko bazą organizacyjną, ale przede wszystkim miejscem spotkań i zajęć dodatkowych. Wolontariusze podczas warsztatów samodzielnie tworzyli ekologiczne torby, poznawali tajniki masażu chińskiego i ćwiczyli choreografię ze zwycięzca You Can Dance.

Poznawali tradycje i zwyczaje innych krajów podczas wieczorku międzykulturowego, uczestniczyli w zajęciach z biegania, fitnessu, tańca towarzyskiego i jogi. W czasie, kiedy wolontariusze wspólnie oglądali turniejowe mecze -- Centrum Wolontariatu stawało się również mini strefą kibica. Ochotnicy z miast-Gospodarzy rozegrali również piłkarski turniej z wolontariuszami UEFA. W turnieju wzięło udział 8 drużyn (dwie drużyny damskie – po jednej z każdego projektu) oraz 6 drużyn męskich: po trzy z każdego projektu. Wolontariusze Miast Gospodarzy przegrali niestety wszystkie trzy mecze, honor Wolontariuszy Miast Gospodarzy uratowały kobiety wygrywając 8:2, a także pokonując damską drużynę UEFA w rewanżu rozegranym dwa dni później 11:6.

Dodatkowo drużyny reprezentujące wolontariat miejski i wolontariat UEFA wystartowały w mistrzostwach dziennikarzy i celebrytów w wyścigach skuterów wodnych.

Swoje działanie wolontariusze zakończyli w Klubie Muzycznym Parlament, gdzie razem z zaproszonymi na tę okazję wolontariuszami UEFA bawili się w rytm jamajskich przebojów Vavamuffin. @page_break@

LOTNISKO
Od 4 do 24 czerwca 2012 roku do Gdańska przyleciały 362 samoloty związane z UEFA EURO 2012, przywiozły na swoich pokładach 9.853 pasażerów. Szacuje się, że około drugie tyle przyleciało do Gdańska regularnymi samolotami rejsowymi. Wśród maszyn, które wylądowały w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku znajdowało się 129 dużych samolotów czarterowych z kibicami.

W trakcie dni meczowych liczby operacji przedstawiały się następująco:
DATA OPERACJE OGÓŁEM OPERACJE EURO
10.06.2012 240 142
14.06.2012 256 112
18.06.2012 234 96
22.06.2012 280 144

Dla porównania - 22 czerwca 2011 roku, czyli w dniu analogicznym do tego, w którym podczas UEFA Euro 2012 zanotowano rekordową ilość operacji obsłużoną przez gdańskie lotnisko (280), wykonano ich tylko 94.

Według danych Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, w trakcie fazy grupowej EURO 2012 gdańskie lotnisko mogło pochwalić się największym przyrostem liczby operacji lotniczych spośród lotnisk w miastach-gospodarzach EURO2012.Na lotnisku w Gdańsku ten wzrost wyniósł ponad 80% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.

Największą lotniczą ciekawostką w Gdańsku był najdłuższy samolot pasażerski na świecie, czyli Boeing 747-8 Lufthansy, który 4 czerwca przywiózł do Gdańska reprezentację Niemiec. Gdańsk jest trzecim lotniskiem na świecie i pierwszym w Europie (poza Frankfurtem, gdzie maszyna znajduje się na stałe), do którego najnowszy ‘Jumbo’ poleciał w ramach lotu pasażerskiego.

TRANSPORT I KOMUNIKACJA

Mimo zamkniętych czasowo w Gdańsku 25 kilometrów dróg oraz ograniczeń w poruszaniu się po dwóch dzielnicach, miasto funkcjonowało normalnie, nie dało się odczuć większych, niż zazwyczaj korków bądź utrudnień w ruchu.

Trasy przejścia pieszych oraz przejazdu pojazdów wygrodzone zostały 650 mb płotków (łącznie 730 sztuk), oraz 942 znakami tymczasowej organizacji ruchu. W mieście zawieszono 10 km bannerów informacyjnych EURO oraz ok. 2000 tysięcy tzw. turniejowych flag (narodowych krajów biorących udział w Turnieju).

Wyznaczono dwa parkingi Park&Ride (przy CH Auchan oraz wzdłuż al. Armii Krajowej). Stamtąd do Centrum Gdańska oraz z powrotem kursowały bezpłatne autobusy.

Podczas UEFA Euro 2012 tramwaje i autobusy kontraktowane przez Zarząd Transportu Miejskiego pokonały odległość odpowiadającą podwójnej długości równika!

Średnio, na jeden mecz na Arena Gdańsk tramwajami dojeżdżało 17 000 pasażerów (oznacza to, ze łącznie z kursami powrotnymi ze stadionu – na trasie Stadion-Centrum przewieziono 34 000 pasażerów).

Natomiast, łącznie z obsługą strefy kibica w dzień meczowy z tramwajów skorzystało w Gdańsku ponad 100 000 dodatkowych pasażerów (w tej liczbie wliczone dojazdy na stadion).

Dodatkowo, komunikacją autobusową przewieziono 50 000 osób, daje to łącznie aż 150 000 dodatkowych pasażerów!

Podczas meczów uruchamiano dodatkowo (średnio) 81 autobusów i 52 tramwaje, oznacza to, że w Gdańsku w najgorętszych godzinach kursowało łącznie 304 autobusów i 154 tramwaje.

Zarząd Transportu Miejskiego był również organizatorem przewozu na kolejowej linii Gdańsk Główny – Gdańsk Stadion Expo.

Niektóre dane dotyczące komunikacji zbiorowej:

- średnie nasycenie/napełnienie linii - 67%,
- średni czas rozwozu kibiców po meczu (Stadion, Strefa Kibica) łącznie z czasem dojścia = 33 minuty,
- średni czas przejazdu linią dedykowaną Lotnisko – Stadion, 25 minut,
- średni czas przejazdu linią dedykowaną Lotnisko – Centrum, 25 minut,

- średni czas przejazdu SKM Centrum-Stadion Expo - 6 minut
- godzin dodatkowo przepracowanych przez kierowców - 5396,05 i motorniczych - 4485,59

Ilość awarii taboru - 3@page_break@

PKP
Duża część kibiców wybrała przemieszczanie się pomiędzy Miastami-Gospodarzami pociągami. Spółki Intercity oraz Przewozy Regionalne uruchomiły w tym celu 47 dodatkowych pociągów oraz wzmocniły 26 składów pasażerskich kolejnymi wagonami. Po Trójmieście kibice mogli poruszać się 344 dodatkowymi składami SKM. Kolejki kursowały przez 11 godzin na dobę, średnio co 10-12 minut.

Wzmocniono też obsady pracowników na poszczególnych stacjach – dyżury pełniło 5 osób po 8 godzin na dobę. Podczas rozgrywek w Gdańsku dyżur pełniła również Służba Ochrony Kolei:
• SOK SKM – 63 osoby pracowały łącznie przez 756 godzin
• SOK PKP – 383 osoby pracowały łącznie przez 4596 godzin


SPRZĄTANIE
Podczas UEFA Euro 2012 padły w Gdańsku ‘śmieciowe rekordy’. Łącznie z terenu całego miasta wywieziono 350 ton odpadów, z czego – aż 250 ton to śmieci zebrane z Głównego Miasta! Najwięcej sprzątania było po spotkaniu Hiszpania-Irlandia – wtedy służby porządkowe uprzątnęły z Głównego Miasta aż 20 ton śmieci, z całego miasta 32 tony! Dla porównania – w ‘zwykły’ dzień z całego Gdańska uprząta się łącznie ok. 8 ton śmieci (w tym z Głównego Miasta ok. 3-4 ton), a w dzień dużych imprez masowych odpowiednio 12 i 8 ton. Przez cały czas trwania Turnieju w Gdańsku non stop pracowało 13 ekip sprzątających (łącznie blisko 150 osób).

Wśród śmieci wywożonych z Głównego Miasta królowały szklane butelki oraz szklanki i szklane kufle wynoszone przez kibiców z restauracji i pozostawiane potem w każdym możliwym miejscu.

Na gdańskich ulicach rozstawiono 70 przenośnych toalet, sprzątane były dwa razy dziennie, zapełnienie sięgało 60%. Mimo dostępności szaletów, kibice jako miejsca do załatwiania swoich potrzeb fizjologicznych wykorzystywali bramy, ściany budynków i inne miejsca. Do zneutralizowania ‘zapachowych pamiątek’ pozostawionych w mieście przez kibiców zużyto ok. 100 litrów sprowadzanego specjalnie na tę okazję ze Szwajcarii środka czyszcząco-dezynfekującego. Rozprowadzany był punktowo metodą natryskową (na filarach, słupach, rogach kamienic, w niszach). Dodatkowo, raz w tygodniu zmywane były gdańskie ulice, a ul. Długa i Długi Targ zmywane były codziennie.

STREFA KIBICA
Na 40 tysiącach metrów kwadratowych powierzchni Strefy Kibica bawiło się łącznie podczas całych mistrzostw ponad 308 000 kibiców. Rekord frekwencji Strefa zanotowała podczas meczu Polska-Czechy, wtedy to polskiej reprezentacji kibicowało 40 tysięcy osób.

Kibice mieli spory apetyt – w Strefie sprzedano ponad 21 ton jedzenia oraz 106 tysięcy litrów piwa. Nie odbywało się to jednak kosztem oglądania meczu, ponieważ na obsługę w strefie gastronomicznej czekało się nie więcej niż 2 minuty, a do jednej z 280 przenośnych toalet - 1 minutę.

Na terenie Strefy pracowało łącznie 720 akredytowanych dziennikarzy, a komfort zapewniało i bezpieczeństwa przebywających w strefie kibiców strzegło łącznie 2140 pracowników (służby porządkowe i informacyjne), to średnio 364 osoby dziennie.

Na scenie Strefy Kibica odbyło się 77 występów artystycznych – lokalnych i zagranicznych wykonawców, którzy występowali łącznie przez ponad dwie doby. Gdańscy Kibice byli też świadkami oświadczyn (przyjętych ) podczas meczu Polska-Czechy. Poza transmisjami meczów oraz koncertami, w Strefie można było aktywnie uczestniczyć w sportowych zmaganiach. Największym powodzeniem cieszyło się wodne boisko oraz mega piłkarzyki. Strefa Kibica wspierała również ekologię – w specjalnym namiocie można było obejrzeć makiety stadionu Arena Gdańsk wykonane z surowców wtórnych, przez uczniów biorących udział w konkursie ekologicznym.

PAS NADMORSKI
Łączna długość zabezpieczanego terenu to 23 kilometry. Całe wybrzeże podzielone zostało na dwie strefy – zachodnią (od granicy z Sopotem do Nowego Portu) i wschodnią (od Stogów do Sobieszewa).

Pomoc medyczną można było uzyskać w dwóch punktach stacjonarnych – na Molo w Brzeźnie oraz na Stogach. Całodobowo działał też namiot w Brzeźnie, na wyposażeniu którego pozostawał m.in. defibrylator. Na 6 kąpielisk przypadało 12 stanowisk ratowniczych. Łącznie nad bezpieczeństwem plażowiczów czuwało 110 osób – ratowników, lekarzy, ratowników medycznych i wolontariuszy.

Do dyspozycji ratowników były: 2 skutery wodne z platformą ratowniczą, 8 łodzi motorowych, 2 paralotnie oraz 6 specjalistycznych morskich kajaków ratowniczych.

Dodatkowo zadbano także o usprawnienia dla niepełnosprawnych – kładki ułatwiające dostęp do wody oraz wózek-amfibię, który nie zakopuje się w piasku oraz umożliwia osobom niepełnosprawnym kąpiel w morzu.
MOSiR współpracował z jednostkami WOPR z Sopotu i Gdyni oraz innymi służbami ratowniczymi: Pomorskie WOPR, Centrum Koordynacji Ratownictwa WOPR, Miejskim WOPR w Gdańsku, Gdańskim WOPR, Sopockim WOPR, Służbą Poszukiwawczo-Ratowniczą SAR, pozarządowymi organizacjami ratowniczymi.

Na terenie pasa nadmorskiego ustawiono 30 przenośnych toalet oraz opłukiwacze (2 stanowiska po 8 punktów). Działał również całodobowy serwis sprzątający. @page_break@

INFOLINIA
Infolinię, w ramach której udostępnione zostały dwa numery telefonów, uruchomiono 9 czerwca 2012 r. Funkcjonowała codziennie od 10.00 do 24.00 i obsługiwana była przez 16 wolontariuszy. Łącznie młodzi ludzie przepracowali 302 godziny i 55 minut, udzielając w sumie odpowiedzi na 852 pytania.
Najwięcej telefonów odebrano w dniu meczowe:
- 10 czerwca - 147 telefonów,
- 14 czerwca - 140 telefonów,
- 18 czerwca - 116 telefonów,
- 22 czerwca - 80 telefonów.

Najczęściej zadawane pytania dotyczyły:
- zmian w organizacji ruchu w dniu meczu,
- dojazdu do różnych miejsc na terenie Gdańska oraz parkingów,
- komunikacji na i ze stadionu,
- transportu na i ze stadionu dla osób niepełnosprawnych,
- odbioru biletów w Gdańsku,
- wnoszenia na stadion aparatów fotograficznych oraz innych przedmiotów,
- wydarzeń w Strefie Kibica,
- ograniczenia w ruchu samochodów ciężarowych w dni meczowe.

Najciekawsze pytania:
- Czy można zorganizować oświadczyny w Strefie Kibica podczas transmisji meczu Polska-Czechy?
- Jaką melodię puszczano z głośników na stadionie w Gdańsku, po każdej bramce podczas meczu Niemcy – Grecja?
Z infolinii skorzystało 15 osób z zagranicy – dzwoniąc bezpośrednio oraz wielu gości zagranicznych, którzy zasięgali informacji za pośrednictwem znajomych z Polski.

INFORMACJA TURYSTYCZNA
Od rozpoczęcia turnieju z punktów Informacji Turystycznej w Gdańsku skorzystało już 25 tysięcy osób (to dwukrotnie więcej, niż odwiedziło punkty IT w ciągu całego czerwca ubiegłego roku).

Byli to głównie kibice z Polski, Irlandii, Niemiec, Hiszpanii, a także z Włoch, Chorwacji i Szwecji. Byli też ‘zwykli’ zwiedzający, którzy przyjechali do Gdańska w celach typowo turystycznych – nie związanych z EURO - głównie z Niemiec i Skandynawii.

Najczęściej zadawane pytania:
• Jak dotrzeć na Arena Gdańsk?
• Jak dotrzeć do Strefy Kibica?
• Gdzie można zjeść coś typowo polskiego?
• Jak dojechać na lotnisko/ do centrum miasta (zależnie od punktu)?
• Gdzie jest najbliższy przystanek autobusowy/ tramwajowy?
• Gdzie mieści się mój hotel/ hostel itp. ?
• Gdzie można przechować bagażu?
• Gdzie można wypożyczyć auto, aby pojechać na wycieczkę po Polsce?
• Co można zwiedzić podczas pobytu w Gdańsku i w Polsce?
• Co umożliwia Karta Turysty?

W punktach Informacji Turystycznej zdarzały się także pytania nietypowe, np. czy jeśli wejdę do Strefy Kibica, to muszę zostać do końca czy mogę wyjść kiedy chcę? Czy macie w Polsce jakąś walutę?

Zaskoczeniem dla wielu kibiców był fakt, że podróż pociągiem z Gdańska do Warszawy zajmuje ponad 6 godzin. Wiele osób pytało także, gdzie można kupić koszulkę lokalnej drużyny piłkarskiej. Do ‘IT’ przychodzili też kibice, którzy nie zarezerwowali wcześniej noclegu i potrzebowali pomocy w tej kwestii.

Najwięcej turystów odwiedzało punkty Informacji Turystycznej w godzinach 10.00 – 16.00. Potem zainteresowanie było znacznie mniejsze.
Liczba obsłużonych turystów w punktach ‘IT’ (cały Gdańsk) - 25 000
Sprzedaż Karty Turysty - 1 600
Portal turystyczny gdansk4u.pl - odwiedziny/ odsłony - 70 000/135 000
Aplikacja mobilna gdansk4u MOBILE - 1 650

Z myślą o kibicach i mieszkańcach Miasto wydało specjalne informatory:
- City Guide w językach: polskim, angielskim, niemieckim, hiszpańskim, rosyjskim, włoskim, chorwackim - łącznie 110 tys. nakładu
- Mapę miejską - 130 tys. nakładu
- Informator dla mieszkańców – 25 tys. nakładu

Gdańska Organizacja Turystyczna prowadziła aktywną dystrybucję materiałów promocyjnych nt. Euro 2012 – zarówno we wszystkich punktach ‘IT’, jak też poprzez dodatkowe działania: - zatrudnienie kolporterów, którzy rozdawali materiały na ulicach Głównego i Starego Miasta, przy Dworcu PKP oraz przy Strefie Kibica (także podczas koncertów); - podjęcie współpracy z PKP Intercity (materiały na kilka dni przed meczem Niemcy – Grecja były dostępne w pociągach relacji Berlin – Gdańsk); - dostarczenie materiałów bezpośrednio do hoteli oraz lokali gastronomicznych; - wydawanie w punktach Informacji Turystycznej materiałów również przewodnikom, pilotom grup oraz wszystkim innym osobom, które takich materiałów potrzebowały. @page_break@

BADANIE SCORE
W piątek (22 czerwca – w dniu ostatniego rozgrywanego w Gdańsku spotkania) zakończyło się badanie zadowolenia kibiców w ramach projektu Spectator Consumer Research (SCORE).

Według międzynarodowej ekipy badaczy opinii publicznej SCORE, podczas pierwszych dwóch tygodni EURO 2012 napłynęli do Gdańska goście z Irlandii (32%), Polski (30%), Hiszpanii (11%) i Niemiec (5%). Badacze ze Sport Business School w Finlandii, Arcadia University (USA) oraz Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu przebadali ponad 950 gości w Strefie Kibica (Fan Zone) i centrum miasta w Gdańsku i Sopocie. Wstępne wyniki wskazują, że statystyczny kibic wydał w Gdańsku średnio 4552 zł na zakwaterowanie, 1698 zł na jedzenie i napoje, 620 zł na bilety, 399 zł na zakupy i pamiątki piłkarskie oraz 2982 na rozrywkę oraz inne towary i usługi w Gdańsku.
W Projekcie Badawczym Euro 2012 Polska-Ukraina zbierane były opinie kibiców we wszystkich Miastach-Gospodarzach Turnieju. Badanie prowadzone było w dniach 10-22 czerwca 2012 r.

Kolejne wyniki badań EURO 2012 w Gdańsku:
• 80% kibiców to mężczyźni; 57% uważa się za pasjonatów piłki nożnej; 43% ma wyższe wykształcenie. Średni wiek badanych kibiców to 31 lat.
• Przyjezdni przebywali w Polsce średnio 7,6 doby, głównie w hotelach, na kwaterach i kempingach. Średnia wielkość grup przyjezdnych stanowiła 5 osób.
• 9% kibiców miało kogoś z rodziny lub bliskiego znajomego występującego na EURO. Kibice ci nazywani są Watching Friends and Relatives (WFRs), czyli Krewni i Znajomi Kibice.
• Niewielu (13.6%) przybyszy na EURO 2012 brało udział w EURO 2008 w Austrii i Szwajcarii; 6% było na Mistrzostwach Świata FIFA w RPA.
• Niemal wszyscy (93%) ocenili ogólną atmosferę w Gdańsku jako doskonałą lub bardzo dobrą; 83% postrzegało Gdańsk jako bardzo bezpieczny. Ogromna większość (88%) respondentów poleciłaby Gdańsk znajomym jako cel urlopu.
• Niemal 25% mieszkańców Gdańska podczas EURO 2012 gościło w swoich domach rodzinę lub znajomych.
• Niemal 22% Polaków zrezygnowało z urlopu poza krajem, by zostać w Polsce podczas mistrzostw.

Badacze SCORE zapowiadają, że w nadchodzących dniach zostaną opublikowane kolejne raporty w miarę, jak setki danych od kibiców na Ukrainie zostanie zebranych i wprowadzonych do bazy danych. Dzięki temu będzie można porównać i zestawić dane o konsumpcji kibiców przyjezdnych w Polsce i na Ukrainie, oraz porównać zachowania konsumpcyjne na EURO 2008 i 2012.

Projekt EURO 2012 SCORE otrzymał wsparcie organizacji pozarządowej Pomorskie Stowarzyszenie Wspólna Europa z siedzibą w Gdańsku.

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Monitoring internetowych informacji na temat miasta Gdańska zwykle generuje od 3 do 7 tys. informacji miesięcznie (serwisy informacyjne, blogi, serwisy społecznościowe). Informacje te weryfikowane są pod względem trafności oraz określany jest ich wydźwięk: negatywny, neutralny bądź pozytywny
W czerwcu nastąpił ogromny wzrost publikacji we wszystkich językach świata. Wzrost ten w porównaniu z czerwcem 2011 wyniósł 1000 % (10x).
Aż 99% publikowanych treści miało charakter pozytywny bądź neutralny.
Analizując publikowane treści wiemy, że większość z kibiców przebywających w Gdańsku była bardzo zadowolona z pobytu w mieście w trakcie Euro 2012. Zaledwie kilka wypowiedzi dotyczyło niezadowolenia z usług noclegowych czy gastronomicznych. Goście w publikowanych przez siebie statusach czy artykułach wysoko oceniali zarówno piękno miasta, gościnność i życzliwość mieszkańców jak i oferowane usługi transportowe.

Goście zagraniczni docenili też pracę Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy i wolontariuszy (wśród wzmianek o mieście i UEFA Euro 2012 w Gdańsku nie stwierdzono negatywnych opinii na temat wolontariuszy lub pracy lotniska, za to znaleziono kilkadziesiąt pochwał).

Mecze, oraz organizowane imprezy zaowocowały publikacją kilkudziesięciu tysięcy zdjęć. Na Youtube pojawiło się też ponad 2 tys. filmów relacjonujących UEFA Euro 2012 w Gdańsku, na blogach zamieszczono setki relacji oraz tysiące na różnych portalach (opisy zarówno samych rozgrywek jak i atmosfery i otoczenia miasta). Znalezione w Internecie informacje publikowane były w ponad 30 językach, przy czym najpopularniejsze języki publikacji to: angielski, hiszpański, włoski, portugalski. Niektóre z publikowanych filmów w ciągu kilku dni miały kilkaset tysięcy odsłon.

Codziennie ukazywało się takich wzmianek od kilkuset do ponad 3 tysięcy, czyli tyle ile zwykle ukazuje się w ciągu 2 do 4 tygodni (zależnie od okresu)! Rekordowym informacyjnie dniem był 14 czerwca, kiedy na gdańskiej Arenie zmierzyły się drużyny Hiszpanii i Irlandii.

Polscy użytkownicy mediów społecznościowych najczęściej utrwalali wydarzenia w Strefie Kibica oraz zabawę na Głównym Mieście, w której uczestniczył różnobarwny tłum kibiców z całego świata. Goście zagraniczni najczęściej publikowali zdjęcia zabytków, Areny Gdańsk oraz relacjonowali przebieg meczów i koncertów w Strefie Kibica. Turyści uwiecznili i pokazali nie tylko miejsca w których nocowali, jedli i spędzali czas, ale także gdańskie tramwaje oraz składy SKM.

Niektórzy autorzy publikujący swoje wrażenia mają wyjątkowo liczną rzeszę czytelników, np. piłkarz niemiecki Ozil (5,6 mln fanów na Facebook) czy Shakira, która ma ponad 50 mln fanów.

Szacujemy, że po przez media społecznościowe informacje o mieście Gdańsku i organizowanym tu Euro dotarły do kilkuset milionów osób w różnym wieku na całym świecie.