Pytanie:
Czy pracownik może mieć przyznany dodatek specjalny wyższy niż 40%?

Odpowiedź:
Jeśli zasady wynagradzania dotyczące pracownika, o którym mowa w pytaniu nie zostały uregulowane w przepisach ustawy lub rozporządzenia, pracodawca może w sposób dowolny określić zasady przyznawania i wysokość dodatku specjalnego w przepisach wewnątrzzakładowych lub w umowie o pracę. Jeśli natomiast zasady wynagradzania dla określonej grupy pracowników regulują przepisy szczególne, odpowiedzi na postawione pytanie należy szukać w przepisach ustawy lub rozporządzenia.

Uzasadnienie:
Dodatek specjalny to jeden z dodatkowych składników wynagrodzenia, który może być przyznany pracownikom samorządowym. Na podstawie przepisów ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych - dalej u.p.s., z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań każdemu pracownikowi samorządowemu może zostać przyznany dodatek specjalny (art. 36 ust.5 u.p.s.). Dodatek specjalny pracodawca samorządowy może przyznać pracownikom niezależnie od podstawy zatrudnienia, co oznacza że może być przyznany pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę oraz tym z którymi nawiązano stosunek pracy na podstawie wyboru lub powołania.

Dodatek specjalny dla pracowników zatrudnionych:

- na podstawie umowy o pracę - na stanowiskach urzędniczych, doradców, asystentów, pracowników pomocniczych i obsługi,

- na podstawie powołania - zastępcy wójta, zastępcy burmistrza, zastępcy prezydenta miasta, skarbnika (gminy, powiatu, województwa),

- na podstawie wyboru w związkach jednostek samorządu terytorialnego (przewodniczący zarządu związku i pozostali członkowie zarządu), w urzędzie m.st. Warszawy ( burmistrz dzielnicy m.st. Warszawy, zastępca burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy i pozostali członkowie zarządu dzielnicy m.st. Warszawy),

jest fakultatywnym składnikiem wynagrodzenia, co oznacza że decyzja o tym, czy zostanie on pracownikowi przyznany zależy od pracodawcy.

Jak wynika z przepisów u.p.s. warunki i sposób przyznawania dodatku specjalnego dla tych osób pracodawca powinien ustalić w regulaminie wynagradzania (art. 39 ust. 2 pkt 2 u.p.s.). W regulaminie wynagradzania pracodawca powinien ustalić szczegółowe warunki, zasady i wysokość dodatku specjalnego. Maksymalna wysokość tego dodatku przyznawana tej grupie osób zatrudnionych nie została ograniczona w przepisach ustawy lub rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Prawo do dodatku specjalnego mają obligatoryjnie wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta, oraz marszałek województwa. Wysokość dodatku specjalnego dla tych osób została uregulowana w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18.03.2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych - dalej r.w.p.s. Jak wynika z przepisów rozporządzenia wysokość dodatku specjalnego dla tych osób, powinna być ustalona w wysokości co najmniej 20% łącznej kwoty wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego i maksymalnie 40% łącznej kwoty wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. W urzędach miasta stołecznego Warszawy, a także miast (miast na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców dodatek specjalny może być przyznany w kwocie nieprzekraczającej 50% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego (§ 6 r.w.p.s.). 

Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Artykuł pochodzi z programu Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami