Pytanie pochodzi z programu Prawo Oświatowe

Czy w związku z taką kontrolą dyrektor musi przedstawiać żądane w dniu kontroli dokumenty, skoro nie określa tego cytowana informacja przedstawiona na 4 dni przed kontrolą?

Dokumentację finansową szkoły prowadzi zespół ekonomiczno-administracyjny przy urzędzie gminy.

Odpowiedź


Zakres i tryb kontroli powinien być określony przez radę gminy.

Uzasadnienie

Działalność kontrolna leży w kompetencjach rady gminy. W tym celu rada gminy powołuje komisję rewizyjną – art. 18a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Komisja rewizyjna kontroluje m.in. działalność gminnych jednostek organizacyjnych. Z powołanego zapisu wynika, że utworzenie komisji rewizyjnej jest obligatoryjne. Komisja rewizyjna nie jest organem kontrolnym gminy, a jedynie aparatem pomocniczym rady, za którego pomocą rada gminy wykonuje swoją funkcję kontrolną. Oznacza to, że komisja rewizyjna, dokonując czynności kontrolnych, nie działa samodzielnie, może bowiem wykonywać te czynności wyłącznie w zakresie i trybie ustalonym przez radę i przedstawia radzie wyniki kontroli wraz z stosownymi wnioskami (tak: Augustyniak M., Cybulska R., Dolnicki B., Glumińska-Pawlic J., Jagoda J., Jochymczyk A., Martysz C., Matan A., Moll T., Wierzbica A., Komentarz do art. 18a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, ABC 2010).

Wobec powyższego uprawnienia kontrolne komisji rewizyjnej powinny być określone przez radę gminy. Członkowie komisji rewizyjnej powinni przedstawić stosowne upoważnienie. Należy jednak zwrócić uwagę, że kwestia przedstawiania danych członkom komisji rewizyjnej w praktyce często budzi wątpliwości. Udostępniania danych należy bowiem dokonywać uwzględniając rygory przewidziane w przepisach ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. W szczególności uważam, że nie powinny podlegać ujawnieniu indywidualne dane dotyczące np. wynagrodzeń pracowników szkoły. Komisja może żądać informacji zbiorczych w tym zakresie – np. w formie tabelarycznej. Komisja powinna odpowiednio wcześniej (zazwyczaj 7 dni przed przewidywanym terminem) powiadomić dyrektora o kontroli – w tym o rodzaju dokumentów, jakie będą przedmiotem kontroli, gdyż zakres przedstawiony w treści pytania został określony bardzo szeroko.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Oświatowe