Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.


W rozpatrywanej sprawie pojawiło się pytanie, czy rada miasta była uprawniona do uchwalenia budżetu w zmodyfikowanym kształcie w stosunku do projektu przedstawionego przez burmistrza.

Rada zredukowała wysokość wydatków bieżących, między innymi obniżyła wydatki na wynagrodzenia pracowników urzędu miasta oraz gminnych jednostek organizacyjnych, w tym: ośrodka informacji turystycznej, straży miejskiej, szkół podstawowych, jednostek organizacyjnych z zakresu gospodarki komunalnej i ochrony środowiska.


RIO uznała, iż rada nie miała możliwości wnoszenia poprawek do projektu uchwały budżetowej.


WSA nie zgodził się z takim stanowiskiem.


Zdaniem sądu nie znajduje uzasadnienia założenie RIO o braku kompetencji rady między innymi w zakresie redukowania wysokości wydatków bieżących, w tym wydatków na wynagrodzenia.


Jedynym wymogiem, którego organ stanowiący musi przestrzegać, jest zagwarantowanie środków na realizację zadań obowiązkowych jednostki samorządu terytorialnego.


Dynamicznie zmieniające się warunki otoczenia zewnętrznego, niestabilna sytuacja finansowa i płatnicza powodują bowiem konieczność aktualizowania danych przyjętych również i w zakresie wydatków bieżących w celu pełnej realizacji założonych zadań i przedsięwzięć jednostki samorządu terytorialnego.


Zmniejszenie wysokości tych wydatków nie może jednak skutkować niemożliwością wypełniania przez jednostkę samorządu terytorialnego jej zadań.

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 11 czerwca 2014 r., sygn. akt I SA/Ol 441/14, nieprawomocny