Z dniem 1 stycznia 2017 r. weszła w życie uchwała nr 160 Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2016 r. w sprawie programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem”(M.P. poz. 1250). Uchwała ustanawia program kompleksowego wsparcia dla rodzin "Za życiem". Szczegóły programu określone został w załączniku nr 1 do uchwały, natomiast w załączniku nr 2 określony został plan finansowy programu. Koordynowanie i nadzorowanie realizacji programu powierzone zostało Ministrowi Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego).

Głównym celem programu jest umożliwienie rzeczywistej i pełnej integracji społecznej osób niepełnosprawnych oraz wsparcie psychologiczne, społeczne, funkcjonalne i ekonomiczne ich rodzin. Wskazany cel będzie realizowany poprzez realizowanie wymienionych w programie celów szczegółowych, obejmujących m.in. zapewnienie dostępu do wszechstronnej opieki nad kobietą w okresie ciąży (w tym powikłanej), porodu i połogu, rozwój wsparcia środowiskowego dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, zagwarantowanie wsparcia rodzin i dzieci z wadą letalną, zapewnienie interdyscyplinarnego wczesnego wspomagania rozwoju dziecka umożliwiającego objęcie specjalistyczną opieką dziecka oraz jego rodziny, utworzenie ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych.

W programie określono podmioty obowiązane do wykonywania zadań w ramach programu oraz sposób wykonywanie tych zadań. Zadanie koordynowana programu, powierzone ministrowi właściwemu ds. zabezpieczenia społecznego, obejmuje prowadzenie bieżącego monitoringu realizacji programu wraz z oceną stosowanych instrumentów, prowadzenie bieżącej oceny aktualnej sytuacji objętej celami programu, inicjowanie zmian w programie w zakresie celów szczegółowych, jak i stosowanych instrumentów oraz sporządzanie sprawozdania z realizacji programu. Kolejnym zadaniem, tj. monitoringiem realizacji programu, powierzonym ministrom, zgodnie z właściwością, oraz wojewodom, objęte zostały następujące działania: zbieranie informacji o realizacji programu, dokonywanie bieżącej oceny instrumentów oraz przekazywanie zbiorczych, kompleksowych informacji o programie, jak i sytuacji w obszarach objętych celami programu do koordynatora.

Ponadto wojewodowie zobowiązani zostali do udzielaniu wyjaśnień i informacji o programie i sposobach jego realizacji. Realizacja programu powierzona została wojewodzie, który będzie dysponentem środków programu na terenie danego województwa. Do jego zadań będzie należało: zawieranie z samorządem powiatowym umowy na realizację programu, przekazywanie środków programu do samorządu powiatowego na realizację umowy, monitorowanie wydatkowania środków programu w ramach zawartych umów oraz rozliczanie wykorzystania środków Programu przez samorząd powiatowy. Umowa zawierana będzie na okres trwania programu. 

LEX Omega Administracja Samorządowa
Artykuł pochodzi z programu LEX Omega Administracja Samorządowa
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami