Pytanie pochodzi z programu Prawo Oświatowe.

 Uczeń niebędący mieszkańcem gminy dotującej uczęszcza do przedszkola niepublicznego. Sąsiednia gmina wystawiła notę obciążeniową gminie, której mieszkańcem jest ten uczeń.

Czy gmina powinna zapłacić należność wynikającą z noty?

Zaznaczyć należy, że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole podała sąsiedniej gminie, w której mieści się to przedszkole do 30 września planowaną liczbę uczniów.

Kto jest organem właściwym do udzielenia dotacji, o której mowa w art. 90 ust. 2b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - dalej u.s.o.: gmina, na której terenie działa przedszkole niepubliczne, czy gmina, której mieszkańcem jest uczeń uczęszczający do przedszkola niepublicznego? W jaki sposób gmina, której mieszkańcem jest uczeń ma zabezpieczyć środki w budżecie, jeśli nigdy nie zostanie powiadomiona do 30.09. roku poprzedzającego rok udzielania dotacji, tylko otrzyma notą obciążeniową przez sąsiednią gminę w dniu 1 stycznia
danego roku?


Odpowiedź


Gmina, której mieszkańcem jest uczeń jest zobowiązana do refundacji dotacji udzielonej przez gminę właściwą ze względu na miejsce prowadzenia przedszkola niepublicznego.

Uzasadnienie

Stosownie do zapisu art. 90 ust. 2b i 2c u.s.o., dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego - pod warunkiem, że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. W przypadku braku na terenie gminy przedszkola publicznego, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkola publicznego.

Jeżeli do przedszkola niepublicznego, uczęszcza uczeń niebędący mieszkańcem gminy dotującej to przedszkole, gmina, której mieszkańcem jest ten uczeń, pokrywa koszty dotacji udzielonej zgodnie z wyżej powołanym zapisem, do wysokości iloczynu kwoty wydatków bieżących stanowiących w gminie dotującej podstawę ustalenia wysokości dotacji dla przedszkoli niepublicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, i wskaźnika procentowego ustalonego na potrzeby dotowania niepublicznych przedszkoli w gminie zobowiązanej do pokrycia kosztów udzielonej dotacji. W przypadku braku niepublicznego przedszkola na terenie gminy zobowiązanej do pokrycia kosztów udzielonej dotacji, gmina ta pokrywa koszty udzielonej dotacji w wysokości równej 75% wydatków bieżących stanowiących w gminie dotującej podstawę udzielenia dotacji dla przedszkoli niepublicznych w przeliczeniu na jednego ucznia.

Do udzielenia dotacji dla przedszkola niepublicznego zobowiązana jest gmina na terenie której znajduje się to przedszkole. Dotacja udzielana jest na wszystkich uczniów, niezależnie od tego, gdzie znajduje się ich miejsce zamieszkania. Jednakże gmina ta jest uprawniona do otrzymania zwrotu udzielonej dotacji od gminy, której mieszkańcem jest uczeń uczęszczający do przedszkola niepublicznego. Obowiązek zwrotu dotacji wynika wprost z przepisów prawa i nie wymaga zawierania porozumienia pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego. Jednakże, w literaturze przyjmuje się, że zainteresowane gminy mogą uregulować kwestie techniczne – głównie odnoszące się do terminów i dokumentów, na podstawie których dokonywany jest transfer środków (M. Pilich, Ustawa o systemie oświaty, Komentarz, Wolters Kluwer 2012, s. 788). Myślę, że zaproponowane rozwiązanie ułatwi współpracę między gminami i pozwoli na etapie planowania budżetowego zabezpieczyć środki na ten cel.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Oświatowe.