Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 sierpnia 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz.U.2016.1301) realizuje upoważnienie wynikające z art. 23, art. 25 i art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2015 r. poz. 139 i 1893).

Głównym celem wspomnianego aktu jest wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych, które mogą wynikać w praktyce ze stosowania przepisów § 7 ust. 3-5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz.U.2006.127.886).

Wspomniane zastrzeżenia dotyczą uwzględniania w niezbędnych przychodach przy ustalaniu taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków amortyzacji środków trwałych finansowanych ze środków europejskich. Aktualny stan powoduje bowiem liczne spory pomiędzy przedsiębiorcami wodociągowo-kanalizacyjnymi, a organami gmin odpowiedzialnymi za weryfikację i zatwierdzenie taryf w zakresie kosztów będących podstawą kalkulacji i taryf.

Zarówno przepisy ustawy, jak i wydanego na jej podstawie rozporządzenia z 2006 r. nie określają wprost sposobu amortyzowania środków trwałych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przy określaniu niezbędnych przychodów dla potrzeb wyliczenia taryfowych cen i stawek opłat planowanych na rok obowiązania taryf. Wspomniane przepisy mówią jednak, że przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne uwzględnia koszty amortyzacji przewidziane na bazie kosztów ustalonych wedle przepisów o rachunkowości.

W rezultacie ustalając niezbędne przychody należy uwzględnić amortyzację bilansową, ewidencjonowaną wedle przyjętych zasad rachunkowości (a więc w pełnej wysokości bez względu na źródła finansowania nakładów na stworzenie środka trwałego).

Zaproponowane zmiany zakładają w § 6 pkt 1 lit. a rozporządzenia doprecyzowanie zasad ustalania amortyzacji bądź odpisów umorzeniowych poprzez wyznaczenie, że określa się je zgodnie z przepisami o rachunkowości od wartości początkowej środków trwałych niezależnie od źródeł ich finansowania. Regulacje takie zgodne będą z art. 20 ust. 4 pkt 1 ustawy o zbiorowym zapatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków .

Przepis ten stanowi bowiem, iż przedsiębiorstwa określają niezbędne przychody uwzględniając m.in. koszty wynikające ze świadczenia usług , poniesione w ubiegłym roku obrachunkowym, ustalone na bazie ewidencji księgowej z uwzględnieniem przewidywanych zmian tychże kosztów w roku obowiązywania taryfy.

W związku z tym, że amortyzacja czy odpisy są kosztami utrzymania i eksploatacji (a nie inwestycji), wchodzące 6 września w życie rozporządzenie uchyla § 7 ust. 3 i 4. Upoważnienie ustawa nie wymaga bowiem określenia źródeł finansowania inwestycji modernizacyjno- rozwojowych i ochrony środowiska (mówi o tym § 7 ust. 3).

Dodatkowo w § 2 ust. 1 rozporządzenia mowa jest o zastosowaniu do wniosków o zatwierdzenie taryf złożonych przed dniem wejście w życie aktu przez przedsiębiorstwa przepisów dotychczasowych. Natomiast ust. 2 wspomnianego przepisu pozwala na rozpatrywanie wspomnianych wniosków z zastosowaniem nowych przepisów , o ile przedsiębiorstwo wyrazi taką chęć poprzez złożenie stosownego wniosku do rady i wójta.
Wspomniane rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 sierpnia 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz.U.2016.1301) 

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami