Pytanie:
Dyrektor wystąpił z wnioskiem do organu prowadzącego w sprawie zgody na uruchomienie strzelnicy w szkole.
Czyje to są kompetencje, jak to przeprowadzić?

Odpowiedź:
Aby strzelnica mogła legalnie funkcjonować, musi posiadać zatwierdzony regulamin. Zatwierdzenia regulaminu dokonuje decyzją administracyjną jednostka samorządu terytorialnego (wójt, burmistrz, prezydent miasta) właściwa ze względu usytuowania strzelnicy.

Uzasadnienie:
Zgodnie z przepisem art. 47 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji - dalej u.b.a., zatwierdzenie regulaminu strzelnicy następuje w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez właściwego wójta, burmistrza (prezydenta miasta).

Wymagane dokumenty przy zatwierdzaniu regulaminu strzelnicy:

  • decyzja o dopuszczeniu strzelnicy do użytkowania,
  • wzór książki rejestru pobytu na strzelnicy,
  • plan graficzny strzelnicy,
  • oświadczenie o rodzaju broni i amunicji stosowanych na strzelnicy,
  • licencja osoby upoważnionej do prowadzenia strzelnicy.


Zapis art. 46 u.b.a. określa, iż strzelnica powinna być zlokalizowana, zbudowana i zorganizowana w sposób nienaruszający wymogów związanych z ochroną środowiska oraz wykluczający możliwość wydostania się poza ich obręb pocisku wystrzelonego z broni ze stanowiska strzeleckiego w sposób zgodny z regulaminem strzelnicy. Szczegółowe zasady zachowania bezpieczeństwa na strzelnicy określa regulamin strzelnicy. Wzorcowy regulamin stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 marca 2000 r. w sprawie wzorcowego regulaminu strzelnic.

Strzelnica powinna spełniać wymagania określone rozporządzenie Ministra Środowiska z 4 kwietnia 2000 r. w sprawie wymagań w zakresie ochrony środowiska dotyczących budowy i użytkowania strzelnic.