Strona główna » Wiadomości » Finanse komunalne » Senat też za przekazywaniem przez gminy sprawozdań podatkowych

Senat też za przekazywaniem przez gminy sprawozdań podatkowych

10.11.17

Gminy będą przekazywać resortowi finansów sprawozdania podatkowe - przewiduje nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, którą Senat jednogłośnie zaakceptował w piątek bez poprawek.

articleImage: Senat też za przekazywaniem przez gminy sprawozdań podatkowych fot. Thinkstock

Za nowelą opowiedziało się 79 senatorów, nikt nie był przeciw ani się nie wstrzymał.

Zmiana przewiduje, że samorządowe organy podatkowe będą przekazywać Ministerstwu Finansów raporty o podatku od nieruchomości, rolnym i leśnym.

Celem przygotowanych przez rząd zmian jest wprowadzenie obowiązku corocznego przekazywania przez organy podatkowe wybranych informacji o podatku od nieruchomości, rolnym oraz podatku leśnym. Raporty będzie otrzymywać minister finansów.

Obecnie samorządy nie mają takiego obowiązku. Sprawozdawczość budżetowa gmin i miast na prawach powiatu w odniesieniu do tych podatków dotyczy tylko dochodów budżetowych oraz skutków obniżania górnych granic stawek podatkowych, skutków udzielonych ulg i zwolnień oraz skutków decyzji wydanych przez organ podatkowy na podstawie Ordynacji podatkowej.

Natomiast samorządy nie raportują i nie gromadzą danych o podstawie opodatkowania poszczególnymi podatkami, powierzchniach lub wartościach przedmiotów zwolnionych na mocy uchwał rad gmin, jak również dane o stosowanych w poszczególnych gminach stawkach podatkowych. Ministerstwo Finansów uzyskuje dane na temat podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego dzięki dobrowolnym badaniom ankietowym gmin przeprowadzanym w odstępach kilkuletnich.

Zdaniem resortu finansów jest to pracochłonne i kosztowne, znacznie utrudnia prowadzenie racjonalnej polityki podatkowej, a w szczególności projektowania zmian w systemie opodatkowania nieruchomości, w tym szacowanie skutków tych zmian.

MF uważa, że problem rozwiąże wprowadzenie przepisów nakładających na organy podatkowe gmin obowiązek sporządzania odpowiednich sprawozdań. Będą one obejmować informacje o zagregowanych podstawach opodatkowania podatkiem od nieruchomości, podatkiem rolnym i podatkiem leśnym, a także o zagregowanych podstawach opodatkowania zwolnionych z tych podatków na mocy uchwał rad gmin.

"Sprawozdawaniu będą podlegać również dane o wysokości stawek podatku od nieruchomości, średniej cenie skupu żyta i średniej cenie sprzedaży drewna przyjmowanych dla potrzeb wymiaru podatków na terenie danej gminy. Sprawozdanie będzie przekazywane wyłącznie w postaci elektronicznej za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych. Do przekazywania danych zostanie wykorzystany istniejący informatyczny system zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego BeSTi@" - napisano w uzasadnieniu.

Zdaniem MF dane te zwiększą możliwości analizy obecnych rozwiązań podatkowych, m.in. umożliwią oszacowanie struktury potencjalnych wpływów z tych podatków w podziale na typy przedmiotów opodatkowania. Możliwe będzie też określenie średnich stawek podatkowych stosowanych przez gminy. Ponadto, jak uważa MF, dane te zwiększą możliwości analizy i oceny polityki podatkowej gmin pod kątem wykorzystania potencjału dochodowego w zakresie opodatkowania nieruchomości. (PAP)

autor: Piotr Śmiłowicz

edytor: Bożena Dymkowska

pś/ dym/

10.11.17
Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

Zapisz się na newsletter
Polecamy:
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE