Strona główna » Wiadomości » Aktualności » Śląskie: pierwszy z 19 nowych pociągów Elf2 wyjechał na tory

Śląskie: pierwszy z 19 nowych pociągów Elf2 wyjechał na tory

14.09.17

Koleje Śląskie rozpoczęły eksploatację pierwszego z 19 nowych pociągów Elf2, zamówionych przez przewoźnika i samorząd woj. śląskiego w bydgoskiej Pesie. Jesienią producent dostarczy kolejne osiem pojazdów, a pozostałe dziesięć - w przyszłym roku.

articleImage: Śląskie: pierwszy z 19 nowych pociągów Elf2 wyjechał na tory fot. Thinkstock

W środę Koleje Śląskie oficjalnie zaprezentowały nowy pociąg, który już we wtorek po raz pierwszy przewiózł pasażerów. Elf2 ma ponad 150 miejsc siedzących. Będzie jeździł na różnych trasach w całym województwie śląskim, zarówno w połączeniach aglomeracyjnych, jak i na dłuższych trasach.

„Zakup nowych pociągów Elf2 i tym samym kolejny etap wymiany śląskiego taboru to strategiczna inwestycja rozpisana na lata. Jej głównym celem jest podniesienie komfortu i jakości życia naszych mieszkańców. Chcemy, by poruszali się po terenie województwa i poza jego granicami w jak najlepszych i najbezpieczniejszych warunkach" - mówił podczas środowej prezentacji marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa.

Ocenił, że nowoczesny tabor kolejowy to także jeden ze sposobów walki ze smogiem, ponieważ nowe, czyste pociągi zachęcają wielu podróżnych do korzystania z komunikacji publicznej, zamiast z zanieczyszczających powietrze samochodów. "Tylko wtedy wygramy ze smogiem, kiedy po swojej stronie będziemy mieć jak najwięcej uzupełniających się wzajemnie elementów. Nowoczesny, proekologiczny tabor kolejowy z pewnością jest jednym z nich” – uważa marszałek.

Elf2 jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ma też przyciemniane szyby, przewijak, pojemniki na pieluchy czy specjalne uchwyty do mocowania rowerów. Jest wyposażony w klimatyzację, gniazdka elektryczne i energooszczędne oświetlenie. Pojazd ma 10-letnią gwarancję producenta. Całość zamówienia, czyli 19 pociągów, będzie kosztować samorząd woj. śląskiego oraz Koleje Śląskie ponad 230 mln zł netto.

Nowe pociągi mają być także bardziej komfortowe dla kolejarzy - w Elfie2 jest np. zamykana przestrzeń dla kierownika pociągu, z mikrofonem umożliwiającym wygłaszanie komunikatów dla podróżnych oraz monitorem dającym podgląd z kamer wewnętrznych. Pojazd ma też lodówkę i czajnik dla maszynisty. Jest wyposażony w nowoczesne systemy sterowania i łączności, ważne np. w przypadku wjazdu do sąsiednich Czech czy na Słowację.

Do końca listopada producent ma dostarczyć jeszcze dwa pociągi trójczłonowe, cztery dwuczłonowe oraz dwa czteroczłonowe. Pozostałe jednostki mają pojawić się na torach woj. śląskiego w przyszłym roku - będzie to dziesięć pociągów czteroczłonowych.

W 2010 r. woj. śląskie kupiło już produkowane przez bydgoską Pesę pociągi Elf pierwszej generacji. "Dziś pierwsze pojazdy Elf2 zaczynają eksploatację w barwach Kolei Śląskich. Dowodzi to konsekwencji, z jaką kluczowy dla tego regionu przewoźnik przy wsparciu samorządu województwa inwestuje w nowoczesny, bezpieczny, odpowiadający europejskim standardom tabor" - skomentował prezes Pesy Robert Świechowicz.

Ubiegłoroczna umowa z Pesą była efektem wspólnego przetargu samorządu województwa i Kolei Śląskich. Nowe pociągi mają przede wszystkim zastąpić najstarszy typ wykorzystywanego przez Koleje Śląskie taboru - dzierżawione od Przewozów Regionalnych jednostki EN57. Spółka dzierżawi od PR ponad 20 takich składów z przeszło 60, jakimi dysponuje. Na pozostały tabor śląskiego przewoźnika składają się m.in. nowoczesne konstrukcje typu Flirt, Elf i Impuls, a także odnowione składy bazujące na EN57 i pojazdy spalinowe.

Wspólny zakup pociągów przez przewoźnika i regionalny samorząd był możliwy dzięki ustaleniom Kolei Śląskich z samorządem, na podstawie których spółka podpisała w 2016 r. umowę z konsorcjum banków na emisję obligacji do kwoty 279,5 mln zł. Część tych środków przeznaczono na wykup sześciu dzierżawionych od Pesy pociągów 27WEb (sześcioczłonowe Elfy), natomiast inna część wspiera zakup dostarczanych obecnie nowych pojazdów z Pesy.

Należące do samorządu woj. śląskiego Koleje Śląskie na 11 liniach przewożą ponad 16 mln pasażerów rocznie. Roczny budżet przewoźnika przekracza 200 mln zł. Od 2016 r. obowiązuje go 10-letnia umowa na wykonywanie przewozów - z roczną dotacją do poziomu 140 mln zł. Władze regionu zdecydowały o tak długim okresie umowy, aby umożliwić długofalowe decyzje inwestycyjne.(PAP)

 

14.09.17
Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

Zapisz się na newsletter
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE