Pytanie:
Czy pracodawca powinien wystawić staroście świadectwo pracy wraz z upływem kadencji (wygaśnięciem mandatu) w przypadku wyboru na następną kadencję?

Odpowiedź:
Tak. Staroście należy wystawić świadectwo pracy.

Uzasadnienie:
Zgodnie z ustawą z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych - dalej u.o.p.s. starosta jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru. Z uwagi na szczególną specyfikę tego rodzaju stosunku pracy, brak jest podstaw prawnych do dokonywania jakichkolwiek formalności potwierdzających jego rozwiązanie. Zgodnie bowiem z art. 73 § 2 ustawy z 26.06.1974 r. – Kodeks pracy – dalej k.p., stosunek pracy z wyboru rozwiązuje się z wygaśnięciem mandatu. W odniesieniu do tej kwestii, powołanie starosty na następną kadencję oznacza tylko tyle, że poprzedni stosunek pracy z wyboru się rozwiązuje, a nawiązuje kolejny, czego konsekwencją jest obowiązek wystawienia pracownikowi świadectwa pracy. Nie sposób pominąć faktu, że w literaturze przedmiotu można było spotkać opinie o możliwości stosowania do zatrudnienia z wyboru art. 97 k.p., który pod pewnymi warunkami ogranicza konieczność wydawania świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem umów terminowych zawartych z tym samym pracodawcą. Obecnie, ukształtował się jednak pogląd, że dopuszczenie do stosowania rozszerzającej interpretacji przywołanego przepisu nie było intencją ustawodawcy. 

Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Artykuł pochodzi z programu Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami