25 października 2015 r. weszły w życie znowelizowane przepisy (art. 29 i 29a) ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, t.j. Dz. U z 2013 r. poz. 255 oraz z 2015 r. poz. 1169 i 1582 (dalej: u.f.p.b.m.), które wprowadzają nowe zasady partycypacji w Towarzystwach Budownictwa Społecznego (dalej TBS). Poszerzony został katalog podmiotów uprawnionych do wnoszenia partycypacji w kosztach budowy, obniżono maksymalną wysokość wnoszonej partycypacji oraz zmieniono zasady jej waloryzacji.


Zmiany wynikają z ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. z dnia 10paździenika 2015 r. poz. 1582.

Zmiana zasad wnoszenia partycypacji

Zmiana art. 29a ust. 2 prowadzi do obniżenia maksymalnej kwoty partycypacji własnej ww. podmiotów z 30% do 25% kosztów budowy lokalu mieszkalnego.

Dodatkowo, wprowadza się zasadę limitowania maksymalnej wysokości partycypacji własnej przyszłego lokatora wyłącznie do przedsięwzięć inwestycyjno-budowlanych realizowanych w ramach nowego rządowego programu wsparcia budownictwa mieszkaniowego, którego zasady zostały określone w znowelizowanych tą samą ustawą art. 15a – 15c powołanej we wstępie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. W pozostałych przypadkach obowiązywać będzie swoboda zawierania umów w tym zakresie, co oznacza, że TBS-y i podmiot wnoszący partycypację mogą swobodnie ustalać jej wysokość. Oczywiście, niższa kwota partycypacji w kosztach budowy skutkowała będzie koniecznością zaciągnięcia przez TBS wyższego kredytu pokrywającego te koszty na etapie montażu finansowego przedsięwzięcia. To z kolei, pociągnie za sobą konieczność wnoszenia wyższych opłat przez najemcę w części dotyczącej obsługi zaciągniętego kredytu.

Wprowadzone do ustawy uelastycznienie w tym zakresie umożliwi realizowanie przez TBS-y, niezależnie od rządowego programu wsparcia, takich projektów mieszkaniowych, które mogą wymagać odmiennych rozwiązań od aktualnych przepisów ustawy. Przykładem może być wyższa partycypacja najemców w kosztach budowy w przypadku inwestycji adresowanych do wyższych grup dochodowych, zakładających docelowe przeniesienie prawa własności wybudowanego mieszkania na najemcę.
Z analiz przeprowadzonych przez BGK (podanych w uzasadnieniu do projektu zmian ustawy) wynika, że obniżenie partycypacji np. do 15% kosztów budowy spowoduje wzrost kosztów spłaty kredytu zaciągniętego na 29 lat o ok. 2 zł/m2 powierzchni wynajętego lokalu mieszkalnego na miesiąc. Ze względu na różne koszty budowy w różnych miastach, w ww. analizie jako szacunkowe kwoty podano wzrost kosztów spłaty kredytu, np. w Warszawie (najwyższy wskaźnik) – z 17,21 zł do 19,86 zł; w Gdańsku – z 13,82 zł do 15,95 zł; w Olsztynie – z 13,73 zł do 15,84 zł; w Rzeszowie (jeden z najniższych wskaźników) - z 10,32 zł do 11,91 zł.

Obniżenie obowiązkowej kwoty partycypacji do 25% kosztów budowy, koresponduje ze zmianami w zakresie progów dochodowych wyznaczających uprawnienia do wynajmu mieszkania na warunkach preferencyjnych określonych w art. 30 u.f.p.b.m. Obniżenie partycypacji ma ułatwić osobom gorzej sytuowanym uzyskanie prawa do lokalu mieszkalnego, co mogłoby być utrudnione w przypadku konieczności wniesienia wyższej kwoty partycypacji.

Pełna treść artykułu pt. Wszystko o nowych zasadach partycypacji w TBS-ach dostępna jest w serwisie ABC Budownictwo www.budownictwo.abc.com.pl>>>