Podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw polityki rozwoju inteligentnych miast i elektromobilności przedstawiciele rządu przedstawili informację o rozwoju elektromobilności opartej na wodorze w transporcie publicznym w miastach.

Jak podkreślił wiceminister energii Michał Kurtyka, procesy energetyczne cechuje długa skala czasowa, a wodór jest jednym z rozwiązań energetycznych,  które mogą przyczynić się do rozwoju ekologicznego transportu. Podał przykład Japonii, gdzie wodór jest jednym z alternatywnych źródeł energii. Następowało tam stopniowe wzmacnianie udziału wodoru w gospodarce.

Pojazdy elektryczne na razie górą

Drugim krajem, który wykorzystuje wodór, są Niemcy. Inne kraje wciąż zastanawiają się, jak ta technologia mogłaby ulec rozpowszechnieniu. - Obecne inwestycje są raczej nakierowane na pojazdy elektryczne, one będą dominowały w najbliższych latach, m.in. z uwagi na inwestycje dokonane przez producentów i ich inwestycje dla konsumentów – podkreślił.

Podczas posiedzenia eksperci podkreślani, że ważne jest powstanie w Polsce „wystarczającej masy krytycznej instytucji badawczej i firm, które miałyby potencjał do zaistnienia w międzynarodowym wyścigu, jeśli chodzi o wodór”.

Jak zaznaczył Kurtyka, ustawa o elektromobilności wprowadza pierwsze terminologie, m. in. „autobus zeroemisyjny”, który może być poruszany zarówno dzięki energii elektrycznej, jak i zamontowanym ogniwom paliwowym wodoru.

- W strefach czystego transportu są ustawowo zwolnione z restrykcji pojazdy elektryczne oraz napędzane gazem ziemnym i wodorem, co więcej te napędzane wodorem będą zwolnione z akcyzy – dodał.

Fundusz niskoemisyjnego transportu

Poinformował, że resort energii pracuje nad funduszem niskoemisyjnego transportu, którego zadaniem będzie finansowanie projektów związanych z rozwojem elektromobilności oraz transportem opartym na paliwach alternatywnych. - Zakładamy, że wsparcie w ramach funduszu otrzymają zarówno projekty związane z elektromobilnością, jak i CNG i LNG oraz wodór – wyjaśnił.

Wiceminister przedsiębiorczości i technologii Marcin Ociepa podkreślił, że jego resort chce wypracować „poważny program dotyczący gospodarki opartej o wykorzystanie wodoru”.

- Są prowadzone bardzo konkretne prace, które podejmują przedsiębiorcy, chcemy wyjść im naprzeciw i tworzyć przyjazne otoczenie prawne, być partnerami w tych projektach. Jest odwieczne ryzyko zaangażowania w projekty przyszłościowe, widzimy jakie są koszty produkcji autobusów, autobus elektryczny cena rynkowa ok. 400 tys. euro, wodorowe ok.650 tys. euro - powiedział.

O Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego czytaj też komentarz Katarzyny Wlaźlak
 
Według autorki, plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego przyjmowany jest w formie uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego albo uchwały zgromadzenia związku międzygminnego, związku powiatów, związku powiatowo-gminnego, związku metropolitalnego zgromadzenia związku międzygminnego lub związku powiatów.

Procedura uchwalania samorządowych planów transportowych jest szczególna, odmienna od procedury uchwalania planów mających status aktów prawa wewnętrznie obowiązującego. Czytaj więcej
Poszukiwanie modelu inteligentnego miasta. Przykład Gdańska, Joanna Bach-Głowińska

Poszukiwanie modelu inteligentnego miasta. Przykład Gdańska i Glasgow