Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.




Jeden z mieszkańców gminy zwrócił się do urzędu marszałkowskiego województwa z wnioskiem o udostępnienie mu informacji dotyczących biznes planu, stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu budowy nowej siedziby muzeum.


Urząd marszałkowski odmówił udostępnienia dokumentu.

Marszałek wyjaśnił, iż biznes plan, nie posiada waloru dokumentu urzędowego. Jest to bowiem dokument prywatny, zawierający istotę projektu, czyli szczegółowe informacje biznesowe.

WSA nie zgodził sie z tym stanowiskiem.

Zdaniem sądu wszelkie informacje dotyczące przebiegu procedury zmierzającej do udzielenia dofinansowania projektów w ramach programów operacyjnych ze środków publicznych należy uznać za informacje publiczną.

Fakt, iż dokument w postaci wniosku o udzielenie dofinansowania w ramach danego programu operacyjnego nie jest dokumentem urzędowym, lecz pochodzi od beneficjenta mogącego być osobą fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, nie ma przy tym jakiegokolwiek znaczenia prawnego.

W momencie złożenia go w instytucji zarządzającej staje się on podstawą rozstrzygnięcia przez nią konkursu, a więc dokumentem dotyczącym jej działania i stanowiącym niezbędna przesłankę wydatkowania środków publicznych – wyjaśnił sąd.

W ocenie WSA przyjęcie, iż treść wniosków o udzielenie dofinansowania składanych przez potencjalnych beneficjentów nie stanowi informacji publicznej, spowodowałoby, iż obywatelska kontrola wydatkowania środków
publicznych stałaby się iluzoryczna.


Na podstawie:
Wyrok WSA w Gliwicach z 25 września 2014 r., sygn. akt IV SAB/Gl 98/14, nieprawomocny

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.