Uchwała o nadaniu nazwy ulicy musi dotyczyć drogi istniejącej (II OSK 633/11, LEX nr 920592)

Nazwa ulicy jest elementem realizacji praw i obowiązków publicznych, a takie prawa i obowiązki muszą mieć podstawę normatywną powszechnie obowiązującą. Warunkiem koniecznym realizacji kompetencji nadawania nazw ulicom jest ich status drogi publicznej (w przypadku dróg niepublicznych wymagana jest dodatkowo zgoda właścicieli terenów). Musi to być droga istniejąca a nie droga, która jeszcze nie została zbudowana i której status jest niejasny.

articleImage: Uchwała o nadaniu nazwy ulicy musi dotyczyć drogi istniejącej (II OSK 633/11, LEX nr 920592) fot. Thinkstock

Rada gminy zadecydowała o nadaniu nazw nowo zaprojektowanym ulicom, nieposiadającym żadnego oznaczenia. Wojewoda wniósł skargę o stwierdzenie nieważności przedmiotowej uchwały. Zarzucił, że rada gminy jest uprawniona do nadawania nazw ulicom, będącym drogami publicznymi lub drogami wewnętrznymi w rozumieniu ustawy o drogach publicznych. Z informacji udzielonych przez wójta wynika, że ulice, którym nadano nazwy nie są ani drogami publicznymi ani drogami wewnętrznymi w rozumieniu ustawy o drogach publicznych. Podjęcie uchwały było zatem przedwczesne, a rada gminy nie miała ustawowej podstawy do jej podjęcia.

NSA rozpatrując skargę przypomniał, iż uchwały o nadaniu nazw ulicom zawierają przepisy o charakterze powszechnie obowiązującym, a to uzasadnia nadanie im waloru powszechnie obowiązującego. Mimo, iż w obecnym stanie prawnym brak jest w ustawie szczególnej podstawy prawnej do nadawania przez rady gmin nazw ulicom, to taka luka konstrukcyjna musi być uznana za lukę, która nie przesądza o możliwości nadania takim uchwałom waloru aktu prawa miejscowego. Brak takiego charakteru powodowałby zniweczenie zasadności nadawania nazw ulicom i poddawał w wątpliwość realizację istotnych z punktu widzenia interesu publicznego funkcji ewidencyjnych, zabezpieczenia porządku, bezpieczeństwa, ochrony życia i zdrowia. Sąd podkreślił, iż uchwała o nadaniu nazwy konkretnej ulicy - z uwagi na nieograniczony krąg jej adresatów jest uchwałą o charakterze generalnym. Adresatami tymi są wszyscy, którzy muszą posługiwać się tą nazwą i zmieniać (co często związane jest z obowiązkiem poniesienia stosownych opłat) adres zamieszkania, miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, czy miejsce położenia nieruchomości w dokumentach, rejestrach i ewidencjach urzędowych. Nazwa ulicy jest tym samym także elementem realizacji praw i obowiązków publicznych, a takie prawa i obowiązki muszą mieć podstawę normatywną powszechnie obowiązującą. Ustawa o samorządzie gminnym w art. 18 ust. 2 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym daje radzie podstawę do podejmowania uchwał o nadaniu nazwy ulicy i choć trudno ją uznać za pełną to jest to podstawa wyraźnie określona, uprawniająca do ich podejmowania organ stanowiący i to na zasadzie wyłączności, zamieszczona w przepisach samej ustawy ustrojowej. W sytuacji, gdy nie ma szczególnej podstawy prawnej do podjęcia aktu prawa miejscowego, taką podstawę należy uznać za umocowaną w przepisie art. 40 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Warunkiem koniecznym realizacji kompetencji nadawania nazw ulicom jest ich status drogi publicznej (w przypadku dróg niepublicznych wymagana jest dodatkowo zgoda właścicieli terenów). Musi to być droga istniejąca a nie droga, która jeszcze nie została zbudowana i której status jest niejasny.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)

 

Anna Dudrewicz 04.10.11
Zobacz wszystkie materiały pochodzące z:
Skomentowano 0 razy

Uchwała o nadaniu nazwy ulicy musi dotyczyć drogi istniejącej (II OSK 633/11, LEX nr 920592)

Zapisz się na bezpłatny Newsletter Samorządowy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

Inne artykuły o zbliżonej tematyce

Nie znaleziono żadnych artykułów.

Wyświetlanie listy artykułów

Warto przeczytać

  • Dolnośląskie: PO zdobyła najwięcej mandatów w sejmiku

    Obrazek do artykułu: Dolnośląskie: PO zdobyła najwięcej mandatów w sejmiku

    PO zdobyła 16 mandatów w 36-osobowym sejmiku woj. dolnośląskiego. PiS ma 9 radnych, PSL pięciu, komitet Bezpartyjni Samorządowcy czterech, a SLD Lewica Razem dwóch radnych – poinformowała w sobotę Wojewódzka Komisja Wyborcza we Wrocławiu. Więcej

  • Mazowsze: w sejmiku PiS 19 radnych, PSL - 16, PO - 15, SLD - 1

    Obrazek do artykułu: Mazowsze: w sejmiku PiS 19 radnych, PSL - 16, PO - 15, SLD - 1

    W sejmiku woj. mazowieckiego najwięcej radnych - 19 będzie miało Prawo i Sprawiedliwość. PSL wprowadziło do sejmiku 16 swoich przedstawicieli, PO - 15, zaś SLD - 1. W sobotę po godz. 15 Wojewódzka Komisja Wyborcza ogłosiła oficjalne wynik wyborów do sejmiku mazowieckiego. Więcej

  • Lubelskie: będzie koalicja PSL-PO w sejmiku

    Szefowie regionalnych struktur PSL i PO potwierdzili, że w nowym sejmiku województwa lubelskiego będzie utrzymana koalicja obu partii. PSL i PO w 33-osobowym sejmiku mają razem 19 radnych. Najwięcej - 13 radnych - wprowadził do sejmiku PiS. Więcej

Aktualności - Samorząd

Tego samego autora