Zakład Gospodarki Odpadami w Bielsku-Białej jest m.in. właścicielem składowiska odpadów, które otrzymało status regionalnej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK) dla części województwa śląskiego (powiatów: żywieckiego, bielskiego, pszczyńskiego, tyskiego i bieruńsko-lędzińskiego). Po 1 lipca 2013 r. był to jedyny RIPOK w tym rejonie, co oznacza, że zgodnie z przepisami gminy z tego terenu musiały dostarczać tam odpady, o ile Zakład Gospodarki Odpadami wyraził gotowość ich przyjęcia.


Wątpliwości Urzędu wzbudziło różnicowanie cen dla poszczególnych kontrahentów w zależności od tego czy zawarli z gminą Bielsko-Biała porozumienie międzygminne. Zgodnie z cennikiem, który obowiązywał od grudnia 2013 r. gminy, które nie podpisały takiego porozumienia musiały płacić za składowanie odpadów komunalnych dwukrotnie więcej. Przeprowadzone postępowanie wykazało, że były to ceny, które nie miały ekonomicznego uzasadnienia. W ten sposób Zakład Gospodarki Odpadami wykorzystywał swoją pozycję rynkową i narzucał części kontrahentów nieuczciwe ceny.


Urząd nałożył na Zakład Gospodarki Odpadami w Bielsku-Białej karę finansową w wysokości blisko 60 tys. zł (59 970 zł) oraz nakazał zaniechanie stosowania praktyki ograniczającej konkurencję. Decyzja nie jest ostateczna, przedsiębiorca odwołał się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


Warto podkreślić, że Urząd może zająć się cenami stosowanymi przez przedsiębiorców jedynie w przypadku wykorzystywania przez nich pozycji dominującej lub kiedy stawki są efektem wspólnego porozumienia. W pozostałych przypadkach podmioty gospodarcze mają swobodę kształtowania cen.


W przypadku rynku odpadów prawo konkurencji naruszać może przede wszystkim wykorzystywanie pozycji prze właścicieli RIPOK, a także zmowy przetargowe pomiędzy przedsiębiorcami ubiegającymi się o podpisanie umowy z gminą na odbiór śmieci.

(UOKiK)