Utworzenie sołectwa po konsultacji z mieszkańcami

Utworzenie sołectwa po konsultacji z mieszkańcami

Jednostki pomocnicze gminy mogą być utworzone przez radę gminy, która musi w tym celu podjąć odpowiednią uchwałę. Taka uchwała może zostać podjęta albo po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami gminy, albo też z ich inicjatywy. Do jednostek pomocniczych należą m.in. sołectwa, dzielnice, osiedla. Nie jest to jednak katalog zamknięty, co oznacza, że rada gminy może również utworzyć inne jednostki pomocnicze.

Szczegółowe zasady tworzenia, łączenia i podziału, a także znoszenia jednostek pomocniczych powinny zostać określone w statucie danej gminy. Taki statut jest uchwalany przez radę gminy. Zasady działania jednostek pomocniczych, zakres przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasady przekazywania środków finansowych na realizację zadań tych jednostek określane są również przez radę gminy. Przed uchwaleniem statutu rada gminy powinna przeprowadzić konsultacje z mieszkańcami. W statucie jednostki pomocniczej powinny zostać określone następujące kwestie: nazwa i obszar jednostki, zasady i tryb wyborów organów, organizacja i zasady działania tychże organów, zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji, a także zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością jednostki pomocniczej.

Źródło: Gazeta Prawna, 9 grudnia 2010 r.

Opublikowano: http://www.samorzad.lex.pl

Data publikacji: 9 grudnia 2010 r.

14.11.11
Zobacz wszystkie materiały pochodzące z:
Skomentowano 0 razy
Zapisz się na bezpłatny Newsletter Samorządowy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

Inne artykuły o zbliżonej tematyce

Nie znaleziono żadnych artykułów.

Warto przeczytać

  • Ile zarabia wójt?

    Obrazek do artykułu: Ile zarabia wójt?

    Ustalenie wysokości wynagrodzenia wójta należy do kompetencji rady gminy. Podejmując decyzję o wysokości wynagrodzenia wójta, rada gminy jest ograniczona ustawą o pracownikach samorządowych, która stanowi, że maksymalna wysokość wynagrodzenie jest uzależniona od kwoty bazowej ustalonej w ustawie budżetowej i nie może ona przekroczyć siedmiokrotności tej kwoty bazowej. Więcej »

  • Terminy załatwiania spraw w administracyjnym postępowaniu ogólnym

    Obrazek do artykułu: Terminy załatwiania spraw w administracyjnym postępowaniu ogólnym

    Jedną z zasad ogólnych postępowania administracyjnego jest zasada szybkości wyrażona w art. 12 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Znajduje ona rozwinięcie m.in. w przepisach rozdziału 7 Kodeksu postępowania administracyjnego regulującego terminowość załatwiania spraw. Więcej »

  • Metryki spraw administracyjnych – wzór i sposób prowadzenia

    Obrazek do artykułu: Metryki spraw administracyjnych – wzór i sposób prowadzenia

    Metryka sprawy administracyjnej jest zakładana i prowadzona w sprawach, które toczą się w oparciu o kodeks postępowania administracyjnego. Wzór metryki i sposób jej prowadzenia określa rozporządzenie wykonawcze. Katalog spraw wyłączonych spod obowiązku prowadzenia metryk spraw jest dość szeroki. Więcej »

Pity 2013

Aktualności - Samorząd

Tego samego autora