Rady Gminy Kurzętnik, na podstawie art. 14 ust. 2b ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, podjęła uchwałę w sprawie odstępstwa od zakazu spożywania napojów alkoholowych w miejscach publicznych na terenie gminy. Miejsca te określiła w ten sposób, że w 23 punktach wymieniła jedynie numery ewidencyjne działek wraz z obrębami geodezyjnymi, w jakich działki są położone.

W ocenie organu nadzoru, taki sposób określenia przez radę miejsc publicznych wyłączonych spod zakazu spożywania alkoholu nie urzeczywistnia dyspozycji art. 14 ust. 2b ustawy. Ustawodawca wymaga, bowiem określenia konkretnego miejsca publicznego. Miejsce to winno być definiowane opisowo przez pryzmat dostępności, a więc w sposób wskazujący (poza miejscem położenia) na jego publiczny charakter, np.: park, boisko, plaża, świetlica. 

Sposób określenia tych miejsc, polegający na wskazaniu wyłącznie ich oznaczeń geodezyjnych jest niewystarczający. Z uchwały nie wynika, bowiem, jakich konkretnych miejsc publicznych wyłączenie to dotyczy.  Jest ona w praktyce nieczytelna dla jej adresatów, bowiem bez dostępu do informacji na temat faktycznego położenia poszczególnych działek ujętych w wykazie, nie można ustalić, o jakie miejsca publiczne w istocie chodzi. 

Wojewoda podkreślił przy tym, że normy formułowane w akcie prawa miejscowego muszą być precyzyjne i jednoznaczne, tak aby nie budziły wątpliwości interpretacyjnych.

Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody warmińsko-mazurskiego z 7 czerwca 2018 r. nr PN.4131.218.2018