Rady Gminy Brzeźnica przyjęła uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.

W uchwale tej rada wskazała, że właściciele nieruchomości, w przypadku niewłaściwego świadczenia usług przez podmiot odbierający odpady komunalne, mogą zgłaszać do urzędu gminy. Maja na to 7 dni od daty zaistnienia zdarzenia będącego przedmiotem reklamacji.

Wojewoda Lubuski rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdził, że takie unormowanie narusza prawo. Wskazał, że nie można ograniczać prawa odbiorcy usług do wniesienia reklamacji poprzez zakreślenie terminu, który instytucję reklamacji uczyni iluzoryczną, tak jak to ma miejsce w tym przypadku. Nie można bowiem wyłączyć możliwości zareklamowania niewłaściwego świadczenia usługi przez odbiorcę, który przez okres choćby jednego tygodnia był nieobecny i nie miał możliwości stwierdzenia jakichkolwiek nieprawidłowości.
Poza tym w ocenie organu nadzoru, ochrona odbiorcy usług, którymi są także konsumenci, powinna wskazywać na możliwość dłuższego, niż zaledwie siedmiodniowego okresu na złożenie reklamacji.

Wojewoda Lubuski podniósł przy tym, że na poziomie ustawowym, w obrocie konsumenckim nie są wskazywane tak krótkie terminy na zgłaszanie wadliwości w ramach umowy cywilnoprawnej.  Co  więcej, Urząd  Ochrony  Konkurencji       i Konsumentów kwestionował siedmiodniowe terminy, które bezpośrednio lub pośrednio powodowały niemożność złożenia reklamacji, a stosowne postanowienia umowne wyznaczające taki termin uznawane były za niedozwolone przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (np. wyrok z dnia 5 marca 2013 r., XVII Amc 4445/12).

Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody lubuskiego nr NK-I.4131.232.2017.ACze
 

Dowiedz się więcej z książki
Ochrona konkurencji w działalności platform handlu elektronicznego
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł