Pytanie pochodzi z  programu Serwis Budowlany .


Odpowiedź

W odniesieniu do przedstawionego pytania w pierwszej kolejności należy zauważyć, iż dopiero ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 80, poz. 718) wprowadziła zakaz powierzania przez starostów spraw z zakresu budownictwa gminom, co przed przywołaną nowelizacją było zgodne z prawem, stąd wójt mógł być organem właściwym w sprawach o udzielenie pozwolenia na budowę.

Aktualnie zgodnie z normą art. 82 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.) - dalej pr. bud. do właściwości organów administracyjno-budowlanych należą sprawy określone w ustawie i niezastrzeżone do właściwości innych organów. Zasadą jest, że organem administracji architektoniczno–budowlanej I instancji jest starosta, ale ustawodawca przewidział przypadki, gdy organem właściwym do wydania decyzji w sprawie pozwoleń na budowę w pierwszej instancji jest wojewoda.


Jeżeli idzie natomiast o zagadnienie związane z wyłączeniem organu od załatwienia sprawy – tj. unormowanie art. 25 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 267) - dalej k.p.a. – ma ono miejsce w sytuacji, gdy sprawa dotyczy interesów majątkowych osoby piastującej funkcję organu administracyjnego oraz osoby zajmującej stanowisko kierownicze w organie bezpośrednio wyższego stopnia, przy czym pojęcie "interesów majątkowych" należy rozumieć szeroko, jako wszelkiego rodzaju przysporzenie majątkowe. W literaturze przedmiotu wskazuje się na dyskusje w odniesieniu do zagadnienia związanego z sytuacją, gdy organ właściwy do załatwienia sprawy określonego rodzaju jest jednocześnie stroną tego postępowania i zarazem wnioskodawcą w sprawie.


Pojawia się pytanie, czy wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę powoduje przysporzenie majątkowe po stronie inwestora (tu: wójta), co skutkuje zaistnieniem przesłanki z art. 25 k.p.a.


Bezspornym jest, iż wartość nieruchomości, w stosunku do której wydana została decyzja o pozwoleniu na budowę jest zdecydowanie wyższa aniżeli nieruchomości, co do których takie pozwolenie nie zostało wydane, przykładowo w sytuacji wystawienia tych nieruchomości do sprzedaży. Tak więc pozwolenie na budowę ma wpływ na wartość nieruchomości.


Mając na uwadze powyższe wywody, uznać należy, iż w odniesieniu do sytuacji gdy inwestor jest zarówno organem właściwym do załatwienia sprawy w przedmiocie pozwolenia na budowę, powinien podlegać wyłączeniu od załatwienia sprawy, jako dotyczącej jego interesów majątkowych.


W świetle powyższego należy uznać, iż decyzja przedstawiona w pytaniu jest dotknięta wadą kwalifikowaną skutkującą wszczęciem postępowania nadzwyczajnego, mającego na celu wzruszenie ostatecznej decyzji administracyjnej orzekającej o udzieleniu pozwolenia na budowę.

Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany .