Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.



Wojewoda wniósł skargę do sądu administracyjnego na zarządzenie wójta dotyczącego powołania składu komisji konkursowej w celu wyłonienia kandydata na stanowisko dyrektora gimnazjum.

Organ nadzoru zwrócił uwagę, iż wójt jako organ prowadzący szkołę jest organem zatwierdzającym lub unieważniającym konkurs na stanowisko dyrektora szkoły. Natomiast nie może powołać w skład komisji konkursowej samego siebie.

W odpowiedzi wójt wyjaśnił, iż brak wyraźnego przepisu prawa zakazującego takiej praktyki oznacza, że kompetencja wójta nie może być w tym względzie ograniczona wyłącznie do wskazania przedstawiciela bez możliwości samodzielnego wzięcia udziału w komisji.

WSA nie zgodził się z takim stanowiskiem.

Sąd przypomniał, iż osoba pełniąca funkcję organu prowadzącego szkołę, czy placówkę nie może być członkiem komisji powołanej celem przeprowadzenia konkursu na dyrektora placówki.

Zgodnie z art. 36a ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.) wójt, jako organ prowadzący szkołę, zachowuje wpływ na wybór kandydata na stanowisko dyrektora szkoły poprzez swoich przedstawicieli. Taka regulacja ma zapobiec sytuacji, w której piastun organu prowadzącego szkołę jako członek komisji konkursowej, staje się ssędzią we własnej sprawie, mając dodatkowo kompetencję do zatwierdzenia konkursu albo jego unieważnienia.

 







Na podstawie:
Wyrok WSA w Łodzi z 19 lutego 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 1093/14, nieprawomocny