Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Burmistrz odmówił przyznania wnioskodawczyni prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego w związku z opieką nad mężem. Organ wyjaśnił, iż kobieta nie zrezygnowała z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania stałej opieki nad mężem, bowiem jej stosunek pracy ustał w wyniku rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem przez pracodawcę.

WSA nie zgodził się z takim stanowiskiem.

Przypomniał, iż specjalny zasiłek opiekuńczy jest niejako wynagrodzeniem lub rodzajem rekompensaty, wypłacanej przez Państwo dla osób opiekujących się niepełnosprawnymi członkami rodziny za sprawowanie faktycznej opieki nad taką osobą. W przeciwnym wypadku to Państwo musiałoby się wywiązać z obowiązku opieki nad swoim obywatelem.
 

A zatem to sam fakt nie pozostawania w zatrudnieniu, spowodowany koniecznością opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny musi być decydujący dla ustalenia prawa do omawianego świadczenia.


Nie ma tu żadnego znaczenia czy osoba opiekująca się zrezygnowała z trwającego zatrudnienia czy też w ogóle z samego podjęcia zatrudnienia.

W ocenie sądu, byłoby fikcją wymaganie od osób niepracujących z uwagi na sprawowanie opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny podjęcia przez te osoby pracy, po to, by następnie z niej zrezygnować dla spełnienia przesłanki otrzymania świadczenia.

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Gdańsku z 11 grudnia 2014 r., sygn. akt III SA/Gd 747/14, nieprawomocny