Inspektor ds. zarządzania kryzysowego zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy wykonuje dodatkowe obowiązki zastępcy kierownika USC (powołany uchwałą rady miejskiej w dniu dnia 27 października 2005 r.). Pracownik legitymuje się 27 letnim stażem w administracji oraz wyższym wykształceniem (politologia). Zgodnie z ustawą - Prawo o aktach stanu cywilnego, zastępca kierownika USC może być zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy.

Czy dopuszczalna jest zmiana wymiaru czasu pracy pracownika na 3/4 etatu na stanowisku inspektora oraz na 1/4 etatu na stanowisku zastępcy?

Odpowiedź

Wskazane zmiany w zakresie warunków pracy pracownika zatrudnionego na stanowisku inspektora ds. zarządzania kryzysowego będą możliwe w drodze porozumienia zmieniającego, o ile pracownik ten będzie spełniał wymogi kwalifikacyjne określone w art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1986 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 161, poz. 1688 z późn. zm.) – dalej p.a.s.c. Jednym z nich jest ukończenie studiów prawniczych lub administracyjnych i uzyskanie tytułu magistra bądź podyplomowych studiów administracyjnych (art. 6a ust. 1 pkt 5 p.a.s.c.). Z przedstawionych okoliczności wynika, iż ww. pracownik nie posiada kierunkowego wykształcenia, a co za tym idzie nie może być zatrudniony na stanowisku zastępcy kierownika urzędu stanu cywilnego.

Powszechnie obowiązujące regulacje prawne nie zawierają przeciwwskazań co do kształtowania warunków pracy w taki sposób, aby w treści umowy o pracę wskazać 2 stanowiska pracy, z jednoczesnym określeniem wymiaru czasu pracy na poszczególnych z nich. W treści art. 6a ust. 2 p.a.s.c. wskazuje się ponadto, iż dopuszczalne jest zatrudnienie kierownika urzędu stanu cywilnego bądź jego zastępcy w niepełnym wymiarze czasu pracy. Dokonanie proponowanych zmian w odniesieniu do pracownika zatrudnionego na stanowisku inspektora ds. zarządzania kryzysowego możliwe będzie zatem w drodze porozumienia zmieniającego warunki umowy o pracę. Warunkiem koniecznym jest spełnianie przez pracownika odpowiednich wymogów kwalifikacyjnych. Określają je przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398) – r.w.p.s. W myśl wytycznych zawartych w załączniku nr 3 do r.w.p.s. zastępca kierownika urzędu stanu cywilnego musi legitymować się wykształceniem wyższym. Szczegółowe wymogi kwalifikacyjne przewidziane są natomiast na gruncie przepisów p.a.s.c. Zgodnie z art. 6a ust. 1 pkt 5 p.a.s.c. kandydat na ww. stanowisko posiadać musi tytuł magistra prawa lub administracji, ewentualnie ukończyć podyplomowe studia administracyjne. We wskazanych okolicznościach pracownik nie dysponuje wykształceniem kierunkowym. Ukończenie studiów politologicznych nie może być bowiem uznane za spełnienie kryterium, o którym mowa w art. 6a ust. 1 pkt 5 lit. a p.a.s.c. Oznacza to brak możliwości zgodnego z prawem zatrudnienia ww. pracownika na stanowisku zastępcy kierownika urzędu stanu cywilnego