Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.


Stowarzyszenie wystąpiło do wojewody o udostępnienie mu szczegółowej informacji dotyczącej wysokości wynagrodzenia kierownictwa urzędu oraz kierowników komórek organizacyjnych urzędu każdego szczebla.


Wojewoda nie udzielił żądanej informacji. Powołał się na stanowisko Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, z którego wynika, iż wynagrodzenie konkretnego pracownika są nie tylko dobrem osobistym, ale gdy są powiązane z jego imieniem i nazwiskiem stanowią także dane osobowe.


WSA rozpatrując sprawę, przytoczył treść wyroku TK (sygn. akt K 17/05).

Zdaniem TK w odniesieniu do informacji dotyczących działalności instytucji publicznych mamy do czynienia z daleko idącym przenikaniem się sfery informacji odnoszących się do działań tych instytucji oraz informacji o zachowaniach funkcjonariuszy publicznych, w tym także obejmujących sferę życia prywatnego tych osób.


W ocenie TK wartość, jaką stanowi transparentność życia publicznego, przeważa nad bezwzględną ochroną prawa do życia prywatnego osób publicznych.


Także orzecznictwo sądów administracyjnych opowiada się za jawnością wydatkowania środków publicznych przeznaczonych na wynagrodzenia osób pełniących funkcje publiczne – podkreślił WSA.


Zatem pytając o wysokość wynagrodzenia konkretnego funkcjonariusza publicznego, stowarzyszenie w istocie żądało udostępnienia informacji publicznej – uznał WSA.

Wyrok WSA w Warszawie z 2 lipca 2014 r., sygn. akt II SAB/Wa 248/14, nieprawomocny

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.