Zmiany dotyczą załączników do rozporządzenia Rady Ministrów z 18.03.2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2014 r. poz. 1786) - dalej r.w.p.s. To w nich znajdują się tabele z minimalnym wynagrodzeniem zasadniczym osób na umowach o pracę, wartością dodatku funkcyjnego dla osób zatrudnionych w trybie wyboru i powołania, a także wykazem stanowisk, minimalnymi kwalifikacjami do ich zajmowania oraz zasadami wynagradzania. Nie były one modyfikowane od czasu wejścia w życie r.w.p.s., czyli od 1 kwietnia 2009 r., kiedy to powszechne minimalne wynagrodzenie za pracę wynosiło 1276 zł, a minimalne wynagrodzenie pracownika samorządowego w I kategorii zaszeregowania stanowiło 86,2% jego wartości i wynosiło 1100 zł. Dziś powszechne minimum to 2000 zł, a zatem płaca w I kat. zaszeregowania, która wciąż jest taka sama, odpowiada jedynie 55% jego wysokości. W rezultacie konieczne stało się podwyższenie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych. I tak dla przykładu w kat. I proponuje się wzrost z 1100 zł do 1700 zł, w kat. X z 1400 zł w części A i 1280 zł w części B do 1880 zł, a w kat. XVI z 1900 zł w części A i 1550 zł w części B do 2000 zł.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Omega Administracja Samorządowa
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów


  

Projekt zmian w r.w.p.s. nie ogranicza się tylko do podniesienia minimum płacy zasadniczej. Przewiduje także zastąpienie obecnych dwóch tabel załącznika nr 1 (część A dotycząca pracowników urzędów gminy, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich i ich biur, część B – pozostałych pracowników samorządowych) – jedną. Jest to realizacja postulatu samorządowców, by ujednolicić minimalne stawki dla wszystkich na umowach o pracę, ponieważ dotychczasowy podział dyskryminuje pracowników samorządowych, których wynagrodzenie jest określone w części B.

Załącznik nr 2 r.w.p.s. ma otrzymać zupełnie nową treść. Projekt zmian zakłada bowiem przeformułowanie sposobu ustalania stawek dodatku funkcyjnego przysługującego pracownikom zatrudnionym na podstawie wyboru i powołania – z procentowej na kwotową. Ma to zapobiegać automatycznemu wzrostowi kwoty indywidualnego dodatku funkcyjnego w sytuacji, gdy pójdzie w górę najniższe wynagrodzenie zasadnicze w 1 kat. zaszeregowania, określone w załączniku nr 1 r.w.p.s. Proponowane rozwiązanie gwarantuje utrzymanie dodatków na dotychczasowym poziomie. Zmiana oznacza np., że w grupie 1 maksymalna kwota dodatku funkcyjnego będzie wynosić 440 zł (tyle samo co obecnie, bo liczone jest do 40% najniższego wynagrodzenia zasadniczego, które wynosi teraz 1100 zł), w grupie 5 – 1320 zł (jest do 120% najniższego wynagrodzenia zasadniczego, czyli tyle samo, co obecnie), w grupie 9 – 2750 zł (jest do 250% najniższego wynagrodzenia zasadniczego, czyli tyle samo, co obecnie).

Również w załączniku nr 3 r.w.p.s. pojawią się nowości. Projekt zmian r.w.p.s. przewiduje bowiem uzupełnienie wykazu stanowisk o:

- zawody informatyczne, tj. programistę i analityka systemów informatycznych, administratora (systemów teleinformatycznych, sieci komputerowych, baz danych) oraz konsultanta, ponieważ dziś jest tylko informatyk i starszy informatyk,

- dziennego opiekuna, terapeutę zajęciowego i fizjoterapeutę – z uwagi na zmianę systemu kształcenia zawodów medycznych oraz możliwość zatrudniania dziennych opiekunów na umowach o pracę,

- ratownika medycznego.

Zakłada on ponadto ujednolicenie kategorii zaszeregowania dla stanowiska sprzątaczki, uniezależniając od miejsca zatrudnienia, co ma miejsce obecnie.

Projekt zmian r.w.p.s. miał wejść w życie 1 stycznia 2017 r., ale wciąż jest na etapie opiniowania.

Jadwiga Sztabińska

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Omega Administracja Samorządowa
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów