Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.




Zakład prowadzi działalność w zakresie zbierania, odzysku i transportu odpadów na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243, z późn. zm.).

Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorca wystąpił o nowe zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów do marszałka województwa.

Który organ powinien uchylić starą decyzję w zakresie zbierania i odzysku odpadów?

Czy marszałek w decyzji zezwalającej na zbieranie i przetwarzanie odpadów może uchylić zezwolenie starosty, czy przedsiębiorca musi wystąpić do starosty o uchylenie posiadanej decyzji w zakresie zbierania i odzysku odpadów?

Jeżeli taką decyzję musi wydać starosta, to w jaki sposób należy przeprowadzić taką procedurę, aby w jednym czasie dla przedsiębiorcy nie funkcjonowały dwie decyzje lub żeby przedsiębiorstwo nie pozostało bez aktualnego zezwolenia?

Odpowiedź:

Marszałek województwa może uchylić decyzję starosty.


Uzasadnienie:

Obecnie to marszałek województwa jest organem właściwym do wydania zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów, zatem jest również organem właściwym do uchylenia dotychczasowych zezwoleń w okresie ich ważności. Zatem, w jednym zezwoleniu (decyzji łącznej) zostanie wydane nowe zezwolenie i uchylone dotychczasowe. Natomiast zezwolenie na transport będzie ważne do czasu utworzenia rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21).

Gdyby przedsiębiorca miał najpierw występować do starosty o uchylenie decyzji w okresie ich obowiązywania, to aby nie pozbawić się zezwolenia, musiałby "dogadać się" zarówno ze starostą, jak i z marszałkiem województwa co do terminu obowiązywania uchylenia jednej decyzji i wejścia w życie nowej decyzji. Mogłoby to okazać się niewykonalne.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.