Rada gminy podjęła uchwałę dotyczącą trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania.

Podstawę prawna przedmiotowej uchwały stanowi art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 6 ust. 2 pkt 4 i art. 9a ust. 15 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie . Jednak organ nadzoru dokonując kontroli uchwały stwierdził, iż dyspozycja powołanych przepisów nie stanowi dla rady delegacji ustawowej do wydania aktu prawa miejscowego. Wojewoda zwrócił uwagę, iż aby akt normatywny, jakim w tym wypadku jest uchwała podjęta przez radę gminy, został uznany za przepis powszechnie obowiązujący, spełnione muszą zostać określone wymogi. Akty prawa miejscowego charakteryzują się bowiem następującymi cechami: zawierają rozstrzygnięcia generalne kierowane do nieokreślonego adresata, wywierają "skutki zewnętrzne", są aktami wielokrotnego zastosowania - ich adresatem może być ktoś "teraz", ktoś "jutro", ktoś "w przyszłości", najczęściej poparte są przymusem państwa (choć nie zawsze), treść ich da się na ogół określić jako uregulowanie postępowania określonych podmiotów ze względu na przedmiot regulacji oraz pochodzą od organów samorządu terytorialnego, wojewodów i organów administracji rządowej niezespolonej.

Instytucja zespołu interdyscyplinarnego uregulowana jest m. in. w art. 9a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie . Celem zespołu interdyscyplinarnego jest działalność profilaktyczna i pomoc rodzinom w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych. Dyspozycja powołanego przepisu nadaje zespołowi interdyscyplinarnemu status podmiotu o charakterze wewnętrznym, działającego w gminie w ramach jej zadań własnych, a także określa szczegółowo przedstawicieli wchodzących w jego skład. Wojewoda podkreślił, iż ustawa nie określa wprost statusu prawnego zespołu interdyscyplinarnego, wskazując jedynie, iż powoływany jest przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Zespół działać ma jednak nie na podstawie uchwały rady gminy, lecz porozumień zawieranych między wójtem a podmiotami, o których mowa w art. 9a ust. 3 lub 5 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie  (których przedstawiciele wchodzą w skład zespołu).

Zdaniem wojewody, podjęta przez radę gminy uchwała nie spełnia cech aktu prawa miejscowego dlatego też postanowienie uchwały przewidujące jej ogłoszenie w dzienniku urzędowym oraz wejście w życie po upływie czternastu dniu od dnia ogłoszenia nie znajduje oparcia w obowiązujących przepisach, a to z kolei powoduje brak określenia terminu jej wejścia w życie.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.)