Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.

Starosta wydał zezwolenie na odzysk odpadów (przed 23 stycznia 2013 r.) polegający na wypełnieniu terenów niekorzystnie przekształconych. Wnioskodawca poddaje odzyskowi odpady inne niż te, które ma w decyzji.

Co w takiej sytuacji powinien zrobić starosta?

Czy powinien wezwać go do zaniechania naruszeń i zobowiązać do usunięcia tych odpadów?

Czy może organem kompetentnym jest wójt, który zobowiąże podmiot do usunięcia odpadów z miejsca na ten cel nieprzeznaczony?


Odpowiedź:

Zgodnie z art. 232 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.) - dalej u.o., zezwolenia na odzysk odpadów wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243, z późn. zm.) stały się zezwoleniami na przetwarzanie odpadów. W myśl art. 26 u.o. wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w drodze decyzji wydawanej z urzędu, nakazuje posiadaczowi odpadów usunięcie odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania.

W analizowanej sytuacji, jak można wnioskować z treści pytania, podmiot nie magazynuje i nie składuje odpadów w miejscu nieprzeznaczonym na ten cel, tylko prowadzi odzysk odpadów niezgodnie z wydanym zezwoleniem. W takiej sytuacji w mojej ocenie zastosowanie znajdzie art. 47 u.o., który stanowi, iż w przypadku, gdy posiadacz odpadów, który uzyskał zezwolenie na przetwarzanie odpadów, narusza przepisy ustawy w zakresie działalności objętej zezwoleniem lub działa niezgodnie z wydanym zezwoleniem, właściwy organ wzywa go do niezwłocznego zaniechania naruszeń, wyznaczając termin usunięcia nieprawidłowości.

Należy wskazać, że w sytuacji, gdy posiadacz odpadów mimo wezwania nadal narusza przepisy ustawy lub działa niezgodnie z wydanym zezwoleniem, właściwy organ cofa to zezwolenie, w drodze decyzji, bez odszkodowania, co powoduje zakończenie działalności objętej tym zezwoleniem. Jednocześnie posiadacz odpadów, któremu cofnięto zezwolenie, jest obowiązany do usunięcia odpadów i skutków prowadzonej działalności objętej tym zezwoleniem na własny koszt, co wynika wprost art. 47 ust. 5 u.o. Postępowanie w sprawie wydania decyzji o cofnięciu zezwolenia wszczyna się z urzędu. Warto podkreślić, że takiej decyzji właściwy organ może nadać rygor natychmiastowej wykonalności, uwzględniając potrzebę bezpiecznego dla środowiska zakończenia działalności.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.