Pytanie:
Pracownik jest zatrudniony w starostwie na stanowisku asystenta starosty. W drodze ogłoszonego naboru został wybrany na stanowisko inspektora.
Czy w związku z tym należy zakończyć obecny stosunek pracy na stanowisku asystenta i w jakim trybie najlepiej go zakończyć?
Czy należy również wydać za czas zatrudnienia na tym stanowisku świadectwo pracy?
Czy należy zawrzeć nową umowę czy wystarczy jedynie aneks do obecnej i wówczas nie należy rozwiązywać umowy na stanowisku asystenta?

Odpowiedź:
Zmiana stanowiska pracy może zostać dokonana w drodze aneksu do istniejącej umowy o pracę. W aneksie należy wskazać wszystkie elementy dotychczasowego stosunku pracy, które ulegają zmianie. Trzeba również wskazać datę od jakiej zmiany zaczynają obowiązywać.

W przypadku podpisania aneksu do umowy o pracę nie ma potrzeby wydawania świadectwa pracy, gdyż umowa będzie kontynuowana.

Uzasadnienie:
W treści każdej umowy o pracę określa się rodzaj wykonywanej pracy. Niejednokrotnie określa się to przy wykorzystaniu nazwy danego stanowiska - art. 22 w zw. z art. 29 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – dalej k.p.

Zmiany stosunku pracy mogą być dokonywane w sposób typowy dla stosunków zobowiązaniowych, czyli wspólnie przez pracodawcę i pracownika, zgodnie z zasadą swobody umów. Innymi słowy ten sam (jeden stosunek prawny) mogą bez jego zakończenia dowolnie modyfikować, o ile obie strony wyrażają na to zgodę.

Art. 353(1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny - dalej k.c., stanowi, iż: Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Znajduje on odpowiednie zastosowanie w stosunkach prawa pracy (art. 300 k.p.).
Z tego względu strony mogą podpisać aneks.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczń Społecznych
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów