Zmiany w świadczeniach opiekuńczych od 1 stycznia 2012 r.

Niedawna nowelizacja ustawy o świadczeniach rodzinnych zaostrzyła kryteria przyznawania świadczeń opiekuńczych, w tym świadczenia pielęgnacyjnego.

articleImage: Zmiany w świadczeniach opiekuńczych od 1 stycznia 2012 r. fot. Thinkstock

Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. Nr 205, poz. 1212, dalej jako nowelizacja) ogranicza zakres osób, którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny. Od 1 stycznia 2012 r. świadczenie nie będzie przysługiwać osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16 roku życia legitymującej się orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, u której niepełnosprawność powstała w wieku do ukończenia 21 roku życia, jeżeli członkom jej rodziny przysługują za granicą świadczenia na pokrycie wydatków związanych z pielęgnacją tej osoby. Tym samym następuje rozszerzenie wyłączenia określonego w art. 16 ust. 5a u.ś.r.

Pisaliśmy o tym również:
Nowe zasady postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne
Zmiany w świadczeniach rodzinnych od 1 stycznia 2012 r. - przyznanie zasiłku rodzinnego 
Zmiany w świadczeniach rodzinnych od 1 stycznia 2012 r. - zasady obliczania dochodu 

Nowelizacja wprowadziła również zmiany w zakresie świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej. Świadczenie to nie przysługuje już osobom o znacznym stopniu niepełnosprawności, na których ciąży obowiązek alimentacyjny wobec dziecka. Tym samym prawo do świadczenia uzależnione zostało od zdolności do samodzielnej egzystencji. Celem ustawodawcy było wykluczenie fikcyjnego pobierania świadczenia pielęgnacyjnego przez dalszych członków rodziny, którzy de facto nie są w stanie sprawować opieki nad osobą niepełnosprawną, gdyż sami wymagają pomocy osoby trzeciej w wykonywaniu codziennych czynności życiowych.

Znacznemu rozszerzeniu uległ katalog innych przypadków, w których świadczenia pielęgnacyjne nie przysługują. Nie otrzymają ich osoby, którym przysługuje prawo do renty rodzinnej z tytułu śmierci małżonka przyznanej w przypadku zbiegu prawa do renty rodzinnej i innego świadczenia emerytalno-rentowego. Podobne ograniczenie dotyczy osób sprawujących opiekę, które mają ustalone prawo do świadczenia pielęgnacyjnego na inną osobę w rodzinie lub poza rodziną. Świadczenie nie przysługuje także w przypadku, gdy w danej rodzinie już ustalono prawo do dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego bądź do świadczenia pielęgnacyjnego na tę samą lub inną osobę w rodzinie lub poza rodziną. Innymi słowy, uniemożliwiono otrzymanie więcej niż jednego świadczenia pielęgnacyjnego w rodzinie, a także otrzymanie z tytułu opieki nad daną osobą więcej niż jednego świadczenia pielęgnacyjnego. Jeżeli dojdzie do sytuacji zbiegu uprawnień do świadczenia pielęgnacyjnego przysługującego więcej niż jednej osobie sprawującej opiekę nad osobą lub osobami wymagającymi opieki wypłacane będzie tylko jedno świadczenie osobie, która pierwsza złożyła wniosek.

W jednym przypadku nowelizacja łagodzi jednak ograniczenia: świadczenie rodzinne przysługiwać będzie osobie, która pozostaje w związku małżeńskim, a jej współmałżonek legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności. Dotychczasowa regulacja wykluczała taką możliwość, bez względu na stan współmałżonka.

Zmiany dotyczące przyznawania zasiłku pielęgnacyjnego wejdą w życie 1 stycznia 2012 r. Natomiast zmiany dotyczące świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej obowiązują już od 14 października 2011 r.
 

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 ze zm.)
Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. Nr 205, poz. 1212)

Pisaliśmy o tym również:
Zmiany w postępowaniu w sprawach przyznawania i wypłacania świadczeń rodzinnych od 1 stycznia 2012 r.



Patryk Ciurak 08.12.11
Zobacz wszystkie materiały pochodzące z:
Skomentowano 2 razy
Zapisz się na bezpłatny Newsletter Samorządowy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 2)

Inne artykuły o zbliżonej tematyce

Nie znaleziono żadnych artykułów.

Warto przeczytać

  • Ile zarabia wójt?

    Obrazek do artykułu: Ile zarabia wójt?

    Ustalenie wysokości wynagrodzenia wójta należy do kompetencji rady gminy. Podejmując decyzję o wysokości wynagrodzenia wójta, rada gminy jest ograniczona ustawą o pracownikach samorządowych, która stanowi, że maksymalna wysokość wynagrodzenie jest uzależniona od kwoty bazowej ustalonej w ustawie budżetowej i nie może ona przekroczyć siedmiokrotności tej kwoty bazowej. Więcej »

  • Terminy załatwiania spraw w administracyjnym postępowaniu ogólnym

    Obrazek do artykułu: Terminy załatwiania spraw w administracyjnym postępowaniu ogólnym

    Jedną z zasad ogólnych postępowania administracyjnego jest zasada szybkości wyrażona w art. 12 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Znajduje ona rozwinięcie m.in. w przepisach rozdziału 7 Kodeksu postępowania administracyjnego regulującego terminowość załatwiania spraw. Więcej »

  • Metryki spraw administracyjnych – wzór i sposób prowadzenia

    Obrazek do artykułu: Metryki spraw administracyjnych – wzór i sposób prowadzenia

    Metryka sprawy administracyjnej jest zakładana i prowadzona w sprawach, które toczą się w oparciu o kodeks postępowania administracyjnego. Wzór metryki i sposób jej prowadzenia określa rozporządzenie wykonawcze. Katalog spraw wyłączonych spod obowiązku prowadzenia metryk spraw jest dość szeroki. Więcej »

Pity 2013

Aktualności - Samorząd

Tego samego autora