Strona główna » Wiadomości » Aktualności » ZMP chce zwiększenia rezerwy subwencji oświatowej na zajęcia pozalekcyjne

ZMP chce zwiększenia rezerwy subwencji oświatowej na zajęcia pozalekcyjne

13.02.18

Związek Miast Polskich apeluje do Ministerstwa Edukacji Narodowej o zwiększenie dofinansowania samorządów na organizację zajęć pozalekcyjnych.

articleImage: ZMP chce zwiększenia rezerwy subwencji oświatowej na zajęcia pozalekcyjne www.oswiata.abc.com.pl

Według związku innym rozwiązaniem niż zwiększenie rezerwy subwencji może być uwzględnienie w niej środków na organizację zajęć pozalekcyjnych na zasadzie, jaka obowiązuje przy części subwencji oświatowej dotyczącej organizowania warunków kształcenia dla uczniów niepełnosprawnych.

W podjętym podczas posiedzenia Zarządu ZMP stanowisku podkreślono, że zajęcia pozalekcyjne w szkołach prowadzonych przez samorządy stanowią jedną z kluczowych form pracy z dziećmi i młodzieżą.

Jak podkreślają przedstawiciele miast, praktyki gmin w organizowaniu zajęć pozalekcyjnych są różnorodne, a jedną spośród nich jest ich bezpłatne prowadzenie przez nauczycieli zgodnie z art. 42 ust. 2 Karty nauczyciela. Realizacja budzi jednak wiele kontrowersji, przede wszystkim wśród związków zawodowych.

„Samorządy mając na uwadze jakość edukacji, starają się nie dopuścić do zubożenia oferty prowadzonych szkół. W związku z tym ponoszą w części finansowanie i tego zadania” – czytamy w stanowisku wydanym przez ZMP.

Jednak ze względu na trudną sytuację finansową, wiele samorządów nie jest w stanie wypełnić tego zadania. Jak zaznaczają przedstawiciele miast, takie JST przeznaczają środki z dochodów własnych - od kilkudziesięciu tysięcy złotych w małych gminach do milionowych kwot w większych - na organizacje zajęć pozalekcyjnych.

Zarząd ZMP zwrócił też uwagę na konieczność przyjęcia regulacji zmierzających do przekazania samorządom środków z budżetu państwa na dostosowanie warunków kształcenia w szkołach podstawowych w związku ze zmianą ustroju szkolnego.

„Wiele samorządów wciąż boryka się z organizacja pracowni przedmiotowych, które uniemożliwiają pełną realizację podstawy programowej. Niestety, przeprowadzając zmianę ustroju szkolnego, równocześnie nie zabezpieczono samorządom odpowiedniego wsparcia w obszarze związanym z dostosowaniem warunków kształcenia” - czytamy w stanowisku.

Wzory dokumentów - karta nauczyciela i, Lidia Marciniak

Wzory dokumentów - karta nauczyciela i prawo pracy w oświacie - z serii MERITUM>>

Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

Zapisz się na newsletter

Newsletter wyborczy

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE